Centrale vraag was of die EATS’en in eigen beheer gefabriceerd zouden worden of dat Daimler elektrische motoren met aanvullende technologie zou gaan inkopen bij een toeleverancier. Het nu gevallen besluit zorgt op den duur voor 350 extra arbeidsplaatsen in de fabriek.

Honderdduizenden eenheden

Gezien de doelstelling die ook Daimler nastreeft bij de elektrificatie van haar auto’s gaat het in de nabije toekomst om honderdduizenden eenheden. “De productie van de EATS’en is een erkenning van de traditionele locatie Untertürkheim van Mercedes-Benz en een signaal naar de toekomst voor de werknemers,’’ aldus de ondernemingsraad. Het overleg heeft langer geduurd dan gedacht, volgens de bonden doordat de directie ‘een catalogus aan hoge eisen stelde’. Daimler wilde vooral dat de productie in de Duitse fabriek economisch haalbaar moet zijn.

Kerst

Voor de huidige elektrische modellen haalt Daimler de motoren en andere toebehoren voor de aandrijving bij ZF in Friedrichshafen. Wat de consequenties zijn voor dat Duitse bedrijf is nog niet duidelijk. De Mercedes-fabriek bij Stuttgart moest wel gewoon meedoen in de aanbesteding. “Als we dit product niet hadden binnengehaald, dan had dat op langere termijn banen gekost,’’ zegt voorzitter Michael Häberle van de OR. Met de aankondiging heeft hij de belofte waargemaakt ‘dat er nog voor de kerst goed nieuws uit de bus zou komen’.