Met de aankoop zou BAIC de grootste aandeelhouder van Daimler worden, voor landgenoot Geely dat via haar topman Li Shufu sinds 2018 een belang van 9,59 procent in handen heeft. Als die opzet lukt, dan heeft BAIC ook recht op een zetel in de raad van commissarissen van de Duitse autobouwer. Geely heeft tot nu toe geen vertegenwoordiger in dat bestuur kunnen benoemen. Daimler zelf zegt dat het nog geen mededeling heeft ontvangen over een toegenomen belang van BAIC, iets wat volgens de beursregels wel verplicht zou zijn.

BAIC vs Geely

BAIC wil niet alleen financieel de grootste partner van Daimler worden maar ook op de Chinese automarkt zelf. Beide bedrijven hebben een joint-venture, Beijing Benz Automotive, met twee autofabrieken in Beijing. Ook werken ze samen bij de bouw van vrachtwagens in een andere joint venture, Foton Daimler Automotive. BAIC zou ook oorspronkelijk een belang hebben genomen in Daimler om die samenwerking veilig te stellen en te voorkomen dat Geely haar positie over zou kunnen nemen.