De extra opbrengsten van de supermalus worden geschat op 50 miljoen euro per jaar. Dat geld gaat naar het fonds dat Frankrijk heeft ingesteld om in problemen rakende toeleveranciers aan de auto-industrie te steunen.

De regering in Parijs heeft de verhoging op het laatste moment opgenomen in de begrotingswet voor 2020 die vorige week in het parlement werd behandeld. Minister Bruno le Maire van financiën vindt het onterecht dat de malus voor auto’s die meer vervuilen niet progressiever toeneemt, heeft hij eerder verklaard. Vandaar dat hij het plafond van 12.500 euro aanzienlijk heeft laten verhogen. “Auto’s die zware negatieve gevolgen hebben voor het milieu dienen ook zwaar belast te worden,” aldus de bewindsman.

De Franse auto-industrie vreest dat de nieuwe supermalus vooral de verkopen van SUV’s zullen beïnvloeden. Die grotere modellen maken inmiddels 30 procent van alle nieuw verkochte auto’s in Frankrijk uit. “Het is een dubbele straf voor de consument. Met dit soort maatregelen krijg je de autorijder echter niet in een elektrisch model, zoals de regering graag wil. Daar heb je nog altijd sterke subsidies voor nodig,” zegt Luc Chatel, directeur van het Platforme Automobile waarin bedrijven uit de autosector overleggen met de overheid.