Kalanick richtte Uber, toen nog UberCab, tien jaar geleden samen met tech-genoot Garrett Camp op. Zij wilden een goedkopere taxidienst aanbieden nadat Camp op Oudejaarsavond meer dan 800 dollar moest neertellen voor een taxi in New York. De Uber-app zelf was in 2011 voor het eerst te gebruiken in San Francisco waarna Uber vooral ook door de agressieve business-stijl van Kalanick zelf is uitgegroeid tot het grootste ‘taxi-bedrijf’ ter wereld. Bovendien houdt Uber zich tegenwoordig ook bezig met maaltijdbezorging, vrachtbemiddeling en andere activiteiten.

Uber spreekt vooral de met en voor hun smartphone levende millennials aan maar kreeg al snel te kampen met schandalen. Dat kwam en komt onder meer doordat er nauwelijks of geen toezicht is op de Uber-rijders, wat overal op de wereld leidt tot klachten over onaanvaardbaar gedrag of erger. Vorig jaar werden er in de VS duizenden aangiften wegens aanranding of andere seksuele misdragingen tegen Uber-chauffeurs ingediend. In Londen werd minstens één aangifte per dag geregistreerd, reden voor de burgemeester daar om de vergunning voor Uber in te trekken.

Opstappen wegens schandalen

Daarnaast waren er echter ook problemen rond Kalanick zelf. Zo was hij de bedenker van Project Greyball dat Uber in staat stelde illegaal door te draaien in landen of steden waar het was verboden of in de ban gedaan. Bovendien werd hij als CEO regelmatig beschuldigd van seksistisch of hardhandig gedrag. Vanwege al die schandalen werd Kalanick na een onafhankelijk onderzoek in 2017 gedwongen als CEO op te stappen. Hij bleef echter wel één van de grootste aandeelhouders maar heeft nu in grote pakketten al die aandelen van de hand gedaan. “Nu het decennium ten einde komt en nu Uber ook aan de beurs is genoteerd lijkt het ’t juiste moment om me te focussen op mijn huidige bedrijf en mijn filantropische activiteiten,” stelt Kalanick zelf in een verklaring. Dat huidige bedrijf heet CloudKitchens dat ruimte en apparatuur aan restaurants verkoopt en verhuurt waarmee die maaltijden voor de nog altijd groeiende bezorgmarkt kunnen produceren.