Bij de begin maart te houden expositie zullen in ieder geval Ford, Jaguar Land Rover en PSA met haar merken Peugeot, Citroën en Opel verstek laten gaan. Vermoedelijk blijft ook Mercedes-Benz weg uit de Zwitserse stad. BMW zal er wel verschijnen, met heel veel PHEV-nieuws én een nieuwe belangrijke elektrische conceptauto die heel dicht bij de uiteindelijke productieversie staat die volgend jaar op de weg verschijnt. Dat meldt woordvoerder Andrew Mason in een reactie aan Automobiel Management.

Duitse premiummerken

De twee Duitse premiummerken hebben inmiddels wel bevestigd dat ze autoshows van New York en Los Angeles laten schieten. Mercedes-Benz is ook afwezig bij de North American International Autoshow in Detroit, ondanks het feit dat die is verplaatst van de winter naar de zomermaand juni. Bovendien blijven beide Duitse merken dit najaar, net als Volkswagen en Audi, ook weg bij het grootste Europese auto-evenement, de Autosalon van Parijs. Andere als Porsche of Audi nemen daar genoegen met een kleine stand. De Parijse show kampte bij de vorige aflevering ook al met een grote leegloop. Hetzelfde gebeurde tijdens de IAA in Frankfurt, reden waarom het organiserende Verband der Automobilindustrie nu veel meer nadruk gaat leggen op de nieuwe mobiliteit. Of dat evenement dan ook weer in Frankfurt plaats zal vinden is nog niet definitief bepaald.

Kosten niet vertaald in verkoopcijfers

Autofabrikanten hikken vooral aan tegen de enorme kosten die ze moeten maken voor een evenement van een goede week, inclusief de peperdure hotels. Bovendien zijn de resultaten meestal niet in duidelijke verkoopcijfers te vertalen omdat de daadwerkelijke transactie zelden op de beurs zelf plaatsvindt. Daarbij komt dat mensen die echt een auto aan het uitzoeken zijn liever online rondkijken dan hun keus te maken op een overvolle beurs. De marketingbazen vinden dan ook dat ze hun budget beter kunnen gebruiken voor eigen specifieke marketingevenementen of bijvoorbeeld sponsoring. In andere gevallen krijgen ze van de top te horen dat ze gewoon hard moeten bezuinigen waardoor de deelname aan een miljoenen kostende beurs al snel het slachtoffer wordt. Dat veel oudgedienden in de auto-reclamewereld graag een paar dagen op een beurs en in een beursstad vertoeven, telt daarbij letterlijk niet meer mee. En even voor het geheugen: de laatste AutoRAI in Amsterdam is inmiddels alweer vijf jaar geleden.