Coronavirus ook klap voor de auto-industrie

Wuhan, de Chinese miljoenenstad die in het centrum staat van de grote uitbraak van het coronavirus, is één van de belangrijkste locaties voor de auto-industrie in China en staat daarom ook bekend als Auto-City. Door de volledige afsluiting van de stad en omgeving liggen autofabrieken van onder meer Renault, Nissan, Honda, Peugeot, Volkswagen en General Motors stil.

Dat heeft grote gevolgen want Honda haalt bijvoorbeeld 11 procent van de wereldwijde omzet uit haar joint-venture in Wuhan.

Wuhan is de hoofdvestiging van Dongfeng Motor Corporation, één van de grootste autofabrikanten van China en partner van PSA maar ook van Renault en General Motors. Dongfeng is bij PSA ook een grote aandeelhouder en heeft inmiddels ook een belang in Daimler. De buitenlandse bedrijven laten via joint-ventures met Dongfeng een groot deel van hun auto’s voor de Chinese markt bouwen in Wuhan. PSA heeft er bijvoorbeeld drie grote fabrieken voor Peugeot en Citroën, Renault maakt er onder meer de Koleos en de Kadjar terwijl ook Honda over drie fabrieken in de stad beschikt. General Motors werkt, ook in Wuhan, samen met een andere Chinese partner, SAIC.

Europese en Amerikaanse autobedrijven proberen in allerijl hun in Wuhan werkende managers en andere werknemers uit China te repatriëren. Over de eventuele financiële gevolgen van de productie- en daardoor leverstop hebben ze zich tot nu toe niet uitgelaten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Coronavirus ook klap voor de auto-industrie - Automobielmanagement.nl

Coronavirus ook klap voor de auto-industrie

Wuhan, de Chinese miljoenenstad die in het centrum staat van de grote uitbraak van het coronavirus, is één van de belangrijkste locaties voor de auto-industrie in China en staat daarom ook bekend als Auto-City. Door de volledige afsluiting van de stad en omgeving liggen autofabrieken van onder meer Renault, Nissan, Honda, Peugeot, Volkswagen en General Motors stil.

Dat heeft grote gevolgen want Honda haalt bijvoorbeeld 11 procent van de wereldwijde omzet uit haar joint-venture in Wuhan.

Wuhan is de hoofdvestiging van Dongfeng Motor Corporation, één van de grootste autofabrikanten van China en partner van PSA maar ook van Renault en General Motors. Dongfeng is bij PSA ook een grote aandeelhouder en heeft inmiddels ook een belang in Daimler. De buitenlandse bedrijven laten via joint-ventures met Dongfeng een groot deel van hun auto’s voor de Chinese markt bouwen in Wuhan. PSA heeft er bijvoorbeeld drie grote fabrieken voor Peugeot en Citroën, Renault maakt er onder meer de Koleos en de Kadjar terwijl ook Honda over drie fabrieken in de stad beschikt. General Motors werkt, ook in Wuhan, samen met een andere Chinese partner, SAIC.

Europese en Amerikaanse autobedrijven proberen in allerijl hun in Wuhan werkende managers en andere werknemers uit China te repatriëren. Over de eventuele financiële gevolgen van de productie- en daardoor leverstop hebben ze zich tot nu toe niet uitgelaten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding