Hyundai, dat relatief meer uit China importeert dan collega autofabrikanten, kampt met een tekort aan bepaalde onderdelen voor de bedrading van auto’s. Die worden normaal in China gemaakt, maar vanwege het coronavirus liggen in dat land veel fabrieken stil. Een vakbond bij Hyundai schat in dat de productie in Zuid-Korea later deze maand wel weer kan worden hervat. Ook zijn er berichten dat Peugeot een fabriek in Afrika om dezelfde reden stil moet leggen. Een Chinese toeleverancier van onderdelen in Zhejiang heeft inmiddels van de regionale autoriteiten een ‘verklaring van overmacht’ gekregen om te voorkomen dat Peugeot een hoge claim in kan dienen wegens contractbreuk.

Dongfeng

Andere autofabrikanten ondervinden eveneens nog steeds problemen, met name door de situatie in het centrum van de uitbraak Wuhan. Dat is de hoofdvestiging van de grote autofabrikant Dongfeng dat de Chinese partner is van onder meer Renault, Nissan, Peugeot en Honda en overigens ook aandelenbelangen heeft in PSA en Daimler. Renault en Honda hebben besloten de jaarlijkse sluiting van hun fabrieken in Wuhan vanwege Chinees nieuwjaar tot zeker 13 februari te verlengen. Toyota, General Motors, Ford en Volkswagen Groep hebben hun productie stopgezet tot minstens 9 februari. Nissan wil de productie in China zo snel mogelijk na 10 februari weer op gang brengen. De autofabrikanten wachten op instructies van de lokale autoriteiten voordat ze eventuele verdere maatregelen nemen.
Ford heeft in het jaarbericht laten weten dat ze de gevolgen van de uitbraak nog niet in kan schatten. Wel heeft Ford haar medewerkers verboden van of naar China te reizen. De problemen strekken zich ook uit naar Tesla dat verwacht dat de net op gang gekomen productie in de splinternieuwe Gigafactory in Shanghai minstens twee en een halve week vertraging op zal leveren. General Motors rapporteert dat het afgelopen jaar minder zaken heeft gedaan in China maar zegt in het woensdag gepubliceerde jaarbericht nog iets eventuele gevolgen van het coronavirus.