Volvo: omzet en winst hoger maar marge daalt

Volvo Cars heeft afgelopen jaar een omzet gerealiseerd van 26 miljard euro, dat is 8,5 procent meer dan in 2018. De operationele winst ging met een minimale 0,8 procent omhoog naar 1,355 miljard euro. Daardoor daalde de operationele marge van 5,6 naar 5,2 procent. De nettowinst daalde met 1,8 procent naar 909 miljoen euro.

In het vierde kwartaal kon Volvo Cars de winst echter wel met 18 procent opvoeren. De winstgevendheid verbeterde door flink hogere verkopen, met name van SUV’s, maar ook door kostenbesparingen. Zo kwamen de uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling in het vierde kwartaal bijna 15 procent lager uit dan een jaar eerder.

Coronavirus

Volvo Cars waarschuwt daarbij dat de uitbraak van het coronavirus in China haar activiteiten zal beïnvloeden. “Op het moment van publicatie blijft het virus zich verder verspreiden. Volvo Cars heeft belangrijke activiteiten in China, zowel wat betreft productie als leverketen, en onze operaties zullen dit merken.’’

Robuuste resultaten

Volvo Cars meldde eerder dat het vorig jaar voor het eerst meer dan 700.000 auto’s had verkocht. In totaal kwam de stand uit op 705.452 vergeleken met 642.253 een jaar eerder. “2019 was ondanks de moeilijke marktomstandigheden opnieuw een jaar met groei waarin we robuuste financiële resultaten bereikten en doorgingen met de transformatie van ons bedrijf. Ik ben blij te zien dat onze kostenbesparingsacties vruchten afwerpen, vooral in de tweede helft van het jaar,’’ zegt CEO Håkan Samuelsson. Volvo Cars deed het vooral goed in China, het land van moederbedrijf Geely, waar bijna 19 procent meer auto’s werden verkocht. China was goed voor 154.961 auto’s, het hoogste aantal dat de Zweedse autobouwer ooit in één jaar tijd in één land heeft bereikt. Daarnaast werden in de Verenigde Staten ruim tien procent meer Volvo’s verkocht.

Elektrificatie

Samuelsson is, in tegenstelling tot collega’s bij onder meer Ford en General Motors, niet pessimistisch voor 2020: “Dit wordt een jaar van elektrificatie. Ik geloof dat we goed voorbereid zijn, we hebben concurrerende producten en een wereldwijde aanwezigheid met voldoende capaciteit. Door te presteren bij de bestaande business en tegelijkertijd nieuwe innovatieve business te ontwikkelen en het gamma aan producten en diensten uit te breiden, blijven we de mobiliteit leveren die onze klanten willen en nodig hebben.’’

Volvo: omzet en winst hoger maar marge daalt - Automobielmanagement.nl

Volvo: omzet en winst hoger maar marge daalt

Volvo Cars heeft afgelopen jaar een omzet gerealiseerd van 26 miljard euro, dat is 8,5 procent meer dan in 2018. De operationele winst ging met een minimale 0,8 procent omhoog naar 1,355 miljard euro. Daardoor daalde de operationele marge van 5,6 naar 5,2 procent. De nettowinst daalde met 1,8 procent naar 909 miljoen euro.

In het vierde kwartaal kon Volvo Cars de winst echter wel met 18 procent opvoeren. De winstgevendheid verbeterde door flink hogere verkopen, met name van SUV’s, maar ook door kostenbesparingen. Zo kwamen de uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling in het vierde kwartaal bijna 15 procent lager uit dan een jaar eerder.

Coronavirus

Volvo Cars waarschuwt daarbij dat de uitbraak van het coronavirus in China haar activiteiten zal beïnvloeden. “Op het moment van publicatie blijft het virus zich verder verspreiden. Volvo Cars heeft belangrijke activiteiten in China, zowel wat betreft productie als leverketen, en onze operaties zullen dit merken.’’

Robuuste resultaten

Volvo Cars meldde eerder dat het vorig jaar voor het eerst meer dan 700.000 auto’s had verkocht. In totaal kwam de stand uit op 705.452 vergeleken met 642.253 een jaar eerder. “2019 was ondanks de moeilijke marktomstandigheden opnieuw een jaar met groei waarin we robuuste financiële resultaten bereikten en doorgingen met de transformatie van ons bedrijf. Ik ben blij te zien dat onze kostenbesparingsacties vruchten afwerpen, vooral in de tweede helft van het jaar,’’ zegt CEO Håkan Samuelsson. Volvo Cars deed het vooral goed in China, het land van moederbedrijf Geely, waar bijna 19 procent meer auto’s werden verkocht. China was goed voor 154.961 auto’s, het hoogste aantal dat de Zweedse autobouwer ooit in één jaar tijd in één land heeft bereikt. Daarnaast werden in de Verenigde Staten ruim tien procent meer Volvo’s verkocht.

Elektrificatie

Samuelsson is, in tegenstelling tot collega’s bij onder meer Ford en General Motors, niet pessimistisch voor 2020: “Dit wordt een jaar van elektrificatie. Ik geloof dat we goed voorbereid zijn, we hebben concurrerende producten en een wereldwijde aanwezigheid met voldoende capaciteit. Door te presteren bij de bestaande business en tegelijkertijd nieuwe innovatieve business te ontwikkelen en het gamma aan producten en diensten uit te breiden, blijven we de mobiliteit leveren die onze klanten willen en nodig hebben.’’