Nissan schrijft de slechte gang van zaken toe aan ‘slecht presteren en een algemene daling van de volumes in de auto-industrie.’ Het autobedrijf heeft bovendien nog altijd last van de interne strubbelingen na het gedwongen vertrek van CEO Carlos Ghosn. Bestuursvoorzitter Makoto Uchida, die pas in december is aangetreden: “We maken vooruitgang maar we verkopen zo veel minder auto’s dat meer ingrepen nodig zijn.’’ Of er daardoor nog meer ontslagen vallen dan de 17.000 die inmiddels al zijn aangekondigd is in dit stadium nog niet meegedeeld. Wel heeft Nissan begin volgende week een buitengewone aandeelhoudersvergadering bijeen geroepen.

Slechtst presterend

Nissan heeft vorig jaar wereldwijd 5.653.700 nieuwe voertuigen verkocht, dat is 8,4 procent minder dan in 2018. In Europa kwam het merk uit op 380.982 verkochte auto’s, een kleine 20 procent minder dan in het voorafgaande jaar. Nissan was daarmee het slechtst presterende middelgrote merk op de Europese markt. In Nederland verkocht Nissan afgelopen jaar 13.683 auto’s. Het marktaandeel schommelt hier sinds 2014 rond de drie procent na het absolute dieptepunt van 1,6 procent in 2013. De wereldwijde productie daalde vorig jaar met bijna tien procent naar 5.486.913 exemplaren. In de grote Nissan-fabriek in het Engelse Sunderland werd met 442.308 stuks zelfs 22 procent minder auto’s gefabriceerd.

Ghosn

Dat ook de affaire Ghosn nog steeds aandacht vergt, blijkt weer uit het feit dat Nissan bij een rechtbank in Japan een schadeclaim voor 83 miljoen euro heeft ingediend tegen haar voormalige topman. Nissan wil geld terugzien voor ‘jarenlang misbeheer en frauduleuze activiteiten.’ De claim kan nog hoger worden als de verwachte boete van de Japanse beurswaakhond erbij opgeteld wordt. Eerder deze week is andersom bij de rechtbank in Amsterdam juist de claim van Ghosn tegen Nissan wegens achterstallig salaris in behandeling genomen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding