Autodelen groeit niet in België

Rond de 180.000 Belgen waren begin dit jaar geregistreerd bij één van de platforms of bedrijven voor autodelen. Dat is een stabilisatie vergeleken met een jaar geleden maar daarbij doen zich wel regionale verschillen voor. In Vlaanderen zijn er een kwart meer autodelers bij gekomen, mede door aanbod van plaatselijke garages, terwijl in Brussel juist sprake is van een daling met 15 procent.

Autodelen groeit niet in België

Dat stelt autodelen.net op basis van gegevens van de 15 autodeelsystemen die in België – nog – actief zijn. In Brussel stopten afgelopen jaar Zipcar, Ubeeqo en ook ShareNow van BMW/Daimler met hun diensten. Daar kwam wel Poppy bij met free floating, waarbij een deelauto overal in en rond de stad achtergelaten kan worden. In Vlaanderen gaat de groei echter door, met vorig jaar vier nieuwe start-ups waardoor het aantal aanbieders tot 14 is opgelopen. Volgens een onderzoek van autodelen.net doet 1,5 procent van de Vlamingen daadwerkelijk aan autodelen terwijl 10 procent aangeeft er over te denken. Die autodelers zitten vooral in de steden met op het platteland een deelname van nog geen half procent van de bevolking. “Vlaanderen lijkt stilaan klaar voor de transitie van autobezit naar -gebruik,” concludeert de organisatie toch.

Dat komt mede doordat ook lokale garagehouders op de kar van autodelen springen. “Zij zien dat hun businessmodel onder druk staat door enerzijds de blijvende trend van gedeelde mobiliteit waardoor ze potentieel minder wagens zullen verkopen en anderzijds de elektrificering van de vloot die veel minder onderhoud vergt. Door autodelen aan te bieden maken ze van een potentiële bedreiging een opportuniteit. Vier van de 15 Vlaamse autodeelaanbieders zijn initiatieven van lokale garages. Vaak gaat het om lokale initiatieven die een antwoord proberen bieden op mobiliteitsvraagstukken in de eigen regio,” aldus Jeffrey Matthijs van autodelen.net.

Autodelen groeit niet in België - Automobielmanagement.nl

Autodelen groeit niet in België

Rond de 180.000 Belgen waren begin dit jaar geregistreerd bij één van de platforms of bedrijven voor autodelen. Dat is een stabilisatie vergeleken met een jaar geleden maar daarbij doen zich wel regionale verschillen voor. In Vlaanderen zijn er een kwart meer autodelers bij gekomen, mede door aanbod van plaatselijke garages, terwijl in Brussel juist sprake is van een daling met 15 procent.

Autodelen groeit niet in België

Dat stelt autodelen.net op basis van gegevens van de 15 autodeelsystemen die in België – nog – actief zijn. In Brussel stopten afgelopen jaar Zipcar, Ubeeqo en ook ShareNow van BMW/Daimler met hun diensten. Daar kwam wel Poppy bij met free floating, waarbij een deelauto overal in en rond de stad achtergelaten kan worden. In Vlaanderen gaat de groei echter door, met vorig jaar vier nieuwe start-ups waardoor het aantal aanbieders tot 14 is opgelopen. Volgens een onderzoek van autodelen.net doet 1,5 procent van de Vlamingen daadwerkelijk aan autodelen terwijl 10 procent aangeeft er over te denken. Die autodelers zitten vooral in de steden met op het platteland een deelname van nog geen half procent van de bevolking. “Vlaanderen lijkt stilaan klaar voor de transitie van autobezit naar -gebruik,” concludeert de organisatie toch.

Dat komt mede doordat ook lokale garagehouders op de kar van autodelen springen. “Zij zien dat hun businessmodel onder druk staat door enerzijds de blijvende trend van gedeelde mobiliteit waardoor ze potentieel minder wagens zullen verkopen en anderzijds de elektrificering van de vloot die veel minder onderhoud vergt. Door autodelen aan te bieden maken ze van een potentiële bedreiging een opportuniteit. Vier van de 15 Vlaamse autodeelaanbieders zijn initiatieven van lokale garages. Vaak gaat het om lokale initiatieven die een antwoord proberen bieden op mobiliteitsvraagstukken in de eigen regio,” aldus Jeffrey Matthijs van autodelen.net.