In het afgelopen kwartaal verviervoudigde de nettowinst ruimschoots tot 738 miljard yen, omgerekend 6,1 miljard euro. De kwartaalomzet kwam uit op 7,5 biljoen yen, een daling van 3,3 procent vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Dat kwam onder andere door een daling van de autoverkopen op de thuismarkt met bijna 9 procent. In Japan zijn auto’s duurder geworden door een belastingverhoging.

Toyota verhoogde donderdag de prognose voor de nettowinst voor heel zijn boekjaar naar 2,35 biljoen yen. Het concern moest vorig jaar een aantal keren zijn winstverwachting juist naar beneden bijstellen als gevolg van een duurdere yen. Dat hing samen met de handelsspanningen tussen de Verenigde Staten en China.

De grootste autofabrikant in Japan heeft ook zijn verwachting voor de autoverkopen dit jaar licht verhoogd. Toyota denkt nu 10,73 miljoen auto’s aan de man te brengen. Dat zijn er iets meer dan de 10,7 miljoen stuks in 2019.

Door het coronavirus zijn veel autofabrieken en toeleveranciers van onderdelen in China stil komen te liggen. “Wij kijken nu scherp naar onze voorraden onderdelen die uit China komen en naar alternatieve productiemogelijkheden”, zegt Masayoshi Shirayanagi, operationeel directeur bij Toyota.