Sluiting Italiaanse fabriek zorgt voor schokgolf in auto-industrie

De sluiting van de Italiaanse fabriek MTA voor auto-onderdelen vanwege de uitbraak van het coronavirus zorgt voor een schokgolf in de Europese auto-industrie. In eerste instantie moet Fiat al enkele fabrieken in Italië deels stop zetten maar dat kan volgende week ook gebeuren bij alle andere FCA-vestigingen in Europa én bij fabrieken van Renault, BMW en Peugeot, waarschuwt MTA. Mochten de problemen langer aanhouden, dan komen ook de banden bij andere fabrikanten van auto’s en andere voertuigen tot stilstand.

Sluiting Italiaanse fabriek zorgt voor schokgolf in auto-industrie

MTA Advanced Automotive Solutions, dat elektrische en elektronische onderdelen voor de auto-industrie maakt, heeft dat meegedeeld nadat haar hoofdfabriek in het Italiaanse Codogno dinsdag noodgedwongen is gesloten wegens de verspreiding van het coronavirus COVID19 in dit deel van Italië. Dat is gebeurd op bevel van de Italiaanse minister van gezondheid Roberto Speranza, aldus MTA.

“De sluiting van de productielocatie in Codogno, waar 600 mensen werken, betekent een belangrijke schade voor de onderneming die alle grote autofabrikanten in de wereld bedient. Geen goederen leveren zal, in feite, leiden tot het stopzetten van drie productielijnen bij FCA in Mirafiori, Cassino, Melfo en Sevel vanaf 26 februari. Vanaf 2 maart moeten alle andere FCA fabrieken in Europa en die van Renault, BMW en Peugeot eveneens sluiten. Als de gedwongen sluiting voortduurt, dan worden ook andere fabrikanten zoals Jaguar Land Rover, Iveco, CNH en Same, om er maar een paar te noemen, getroffen. Dat heeft onherstelbare gevolgen voor de onderneming en haar werknemers,” aldus de uitleg van MTA.

Het bedrijf heeft de betrokken autoriteiten ‘met respect voor alle initiatieven om de verspreiding van het virus tegen te gaan’, gevraagd om toestemming om 10 procent van de arbeidskrachten ofwel circa 60 mensen terug te laten keren naar de productie. MTA wil dat doen in een grote overdekte ruimte van 40.000 vierkante meter. De gezondheid van elke betrokken werknemer zal dagelijks worden gecontroleerd op symptomen en tekenen van COVID19. “MTA heeft al te maken gehad met de COVID19 noodtoestand in haar Chinese fabriek in Shanghai en is daarom op de hoogte van alle procedures die vereist zijn om in een voor de werkers veilige omgeving door te kunnen gaan met de productie.” Als MTA Codogno toestemming krijgt weer op te starten dan kan de onderneming weer gaan leveren ‘binnen het door de afnemers opgelegde tijdsvak’ waardoor Italiaanse en buitenlandse fabrieken van autofabrikanten hun productie niet hoeven te onderbreken.

Sluiting Italiaanse fabriek zorgt voor schokgolf in auto-industrie - Automobielmanagement.nl

Sluiting Italiaanse fabriek zorgt voor schokgolf in auto-industrie

De sluiting van de Italiaanse fabriek MTA voor auto-onderdelen vanwege de uitbraak van het coronavirus zorgt voor een schokgolf in de Europese auto-industrie. In eerste instantie moet Fiat al enkele fabrieken in Italië deels stop zetten maar dat kan volgende week ook gebeuren bij alle andere FCA-vestigingen in Europa én bij fabrieken van Renault, BMW en Peugeot, waarschuwt MTA. Mochten de problemen langer aanhouden, dan komen ook de banden bij andere fabrikanten van auto’s en andere voertuigen tot stilstand.

Sluiting Italiaanse fabriek zorgt voor schokgolf in auto-industrie

MTA Advanced Automotive Solutions, dat elektrische en elektronische onderdelen voor de auto-industrie maakt, heeft dat meegedeeld nadat haar hoofdfabriek in het Italiaanse Codogno dinsdag noodgedwongen is gesloten wegens de verspreiding van het coronavirus COVID19 in dit deel van Italië. Dat is gebeurd op bevel van de Italiaanse minister van gezondheid Roberto Speranza, aldus MTA.

“De sluiting van de productielocatie in Codogno, waar 600 mensen werken, betekent een belangrijke schade voor de onderneming die alle grote autofabrikanten in de wereld bedient. Geen goederen leveren zal, in feite, leiden tot het stopzetten van drie productielijnen bij FCA in Mirafiori, Cassino, Melfo en Sevel vanaf 26 februari. Vanaf 2 maart moeten alle andere FCA fabrieken in Europa en die van Renault, BMW en Peugeot eveneens sluiten. Als de gedwongen sluiting voortduurt, dan worden ook andere fabrikanten zoals Jaguar Land Rover, Iveco, CNH en Same, om er maar een paar te noemen, getroffen. Dat heeft onherstelbare gevolgen voor de onderneming en haar werknemers,” aldus de uitleg van MTA.

Het bedrijf heeft de betrokken autoriteiten ‘met respect voor alle initiatieven om de verspreiding van het virus tegen te gaan’, gevraagd om toestemming om 10 procent van de arbeidskrachten ofwel circa 60 mensen terug te laten keren naar de productie. MTA wil dat doen in een grote overdekte ruimte van 40.000 vierkante meter. De gezondheid van elke betrokken werknemer zal dagelijks worden gecontroleerd op symptomen en tekenen van COVID19. “MTA heeft al te maken gehad met de COVID19 noodtoestand in haar Chinese fabriek in Shanghai en is daarom op de hoogte van alle procedures die vereist zijn om in een voor de werkers veilige omgeving door te kunnen gaan met de productie.” Als MTA Codogno toestemming krijgt weer op te starten dan kan de onderneming weer gaan leveren ‘binnen het door de afnemers opgelegde tijdsvak’ waardoor Italiaanse en buitenlandse fabrieken van autofabrikanten hun productie niet hoeven te onderbreken.