Bij Ford heerst een crisisstemming

Bij Ford heerst nu net zo’n stemming als rond de financiële crisis van 2009 toen het autobedrijf bijna ten onder ging. “Iedereen is overtuigd van de ernst van de situatie, het is alle hens aan dek om het tij te keren,” aldus Jim Farley, die net benoemd is tot chief operating officer en daarmee kroonprins van CEO Jim Hackett, tijdens een conferentie in New York. Maar Farley moest erkennen dat het door Hackett al lang beloofde concrete herstelplan nog steeds niet op tafel ligt.

Bij Ford heerst een crisis stemming

“We weten wat er gedaan moet worden. De stemming herinnert me aan tien jaar terug, ik heb dit al eerder meegemaakt. We presteren ook het best in crisissituaties. Er worden snel en op een vertrouwde ouderwetse manier besluiten genomen,” bezweerde Farley (foto). Hij benadrukte daarbij overigens wel dat ‘onze toekomst in Noord-Amerika ligt, en bij een herstel in China,’ zonder het woord Europa daarbij te noemen.

Garantiekosten

Eén van de grootste problemen die Ford achtervolgen zijn de enorme garantiekosten. Die zijn nu opgelopen tot vijf miljard dollar, weer 1,5 miljard meer dan een eerdere schatting. “Dat betekende een torpedo voor onze financiën in 2019.” Farley voegde daar nog een persoonlijke noot aan toe: “Mijn hele familie is alles verschuldigd aan Ford. Mijn opa begon hier in 1913 te werken. Het is een werkelijk enorme eer om het bedrijf op dit moment te mogen dienen.”

Mede vanwege die garantiekosten en door hoge reserveringen voor pensioenen leed Ford in het laatste kwartaal van 2019 ook een verlies van 1,7 miljard dollar. Ford heeft vorige maand net een deal kunnen sluiten rond een massaclaim van bijna twee miljoen Amerikaanse bezitters van een Fiesta of Focus die klagen over problemen met de transmissie. Hen afbetalen zal naar verwachting nog eens 100 miljoen dollar gaan kosten.

Bij Ford heerst een crisisstemming - Automobielmanagement.nl

Bij Ford heerst een crisisstemming

Bij Ford heerst nu net zo’n stemming als rond de financiële crisis van 2009 toen het autobedrijf bijna ten onder ging. “Iedereen is overtuigd van de ernst van de situatie, het is alle hens aan dek om het tij te keren,” aldus Jim Farley, die net benoemd is tot chief operating officer en daarmee kroonprins van CEO Jim Hackett, tijdens een conferentie in New York. Maar Farley moest erkennen dat het door Hackett al lang beloofde concrete herstelplan nog steeds niet op tafel ligt.

Bij Ford heerst een crisis stemming

“We weten wat er gedaan moet worden. De stemming herinnert me aan tien jaar terug, ik heb dit al eerder meegemaakt. We presteren ook het best in crisissituaties. Er worden snel en op een vertrouwde ouderwetse manier besluiten genomen,” bezweerde Farley (foto). Hij benadrukte daarbij overigens wel dat ‘onze toekomst in Noord-Amerika ligt, en bij een herstel in China,’ zonder het woord Europa daarbij te noemen.

Garantiekosten

Eén van de grootste problemen die Ford achtervolgen zijn de enorme garantiekosten. Die zijn nu opgelopen tot vijf miljard dollar, weer 1,5 miljard meer dan een eerdere schatting. “Dat betekende een torpedo voor onze financiën in 2019.” Farley voegde daar nog een persoonlijke noot aan toe: “Mijn hele familie is alles verschuldigd aan Ford. Mijn opa begon hier in 1913 te werken. Het is een werkelijk enorme eer om het bedrijf op dit moment te mogen dienen.”

Mede vanwege die garantiekosten en door hoge reserveringen voor pensioenen leed Ford in het laatste kwartaal van 2019 ook een verlies van 1,7 miljard dollar. Ford heeft vorige maand net een deal kunnen sluiten rond een massaclaim van bijna twee miljoen Amerikaanse bezitters van een Fiesta of Focus die klagen over problemen met de transmissie. Hen afbetalen zal naar verwachting nog eens 100 miljoen dollar gaan kosten.