Continental eindigt zwaar in het rood

De Duitse autotechnologie- en bandenproducent Continental heeft 2019 afgesloten met een nettoverlies van 1,2 miljard euro. Dat is te wijten aan eenmalige afschrijvingen van 2,5 miljard euro wegens de ‘aanzienlijk verslechterde situatie op de internationale automarkt’.

Continental eindigt zwaar in het rood

Die afschrijvingen waren in oktober al aangekondigd. Continental verwacht dat de productie van personen- en kleine bestelwagens in de wereld dit jaar weer twee tot vijf procent lager uit zal komen dan in 2019. In het eerste kwartaal kan die daling vanwege het coronavirus echter oplopen tot meer dan tien procent en in China met minstens 30 procent, schat Continental in.

De operationele winst, waar de buitengewone posten niet in zit, daalde van 4,1 naar 3,2 miljard euro. De omzet van de Duitse onderneming lag met 44,5 miljard euro op vrijwel hetzelfde peil als in 2018. Vanwege die – wel verwachte – verslechtering gaat Continental een nieuwe bezuiningsronde in waarvan de details in mei ingevuld moeten zijn. Bestuursvoorzitter dr Elmar Degenhart: “Continental blijft het in deze moeilijke tijden beter doen dan de markt als geheel. De hele auto-industrie beleefde vorig jaar een duidelijke neergang. Operationeel gezien hebben we een respectabele prestatie neergezet maar uiteindelijk waren de resultaten, met name in de autobusiness, teleurstellend.”

Continental is ronduit pessimistisch voor het lopend jaar, blijkt uit de toelichting van financieel directeur Wolfgang Schäfer: “Naast de daling van de productie wordt de wereldwijd, met elkaar verbonden, auto-industrie ook getroffen door turbulentie van de coronavirus epidemie, handelsconflicten die onopgelost blijven, drastisch strengere emissieregels in Europa en de snelle digitalisering van business processen en producten.”

Continental eindigt zwaar in het rood - Automobielmanagement.nl

Continental eindigt zwaar in het rood

De Duitse autotechnologie- en bandenproducent Continental heeft 2019 afgesloten met een nettoverlies van 1,2 miljard euro. Dat is te wijten aan eenmalige afschrijvingen van 2,5 miljard euro wegens de ‘aanzienlijk verslechterde situatie op de internationale automarkt’.

Continental eindigt zwaar in het rood

Die afschrijvingen waren in oktober al aangekondigd. Continental verwacht dat de productie van personen- en kleine bestelwagens in de wereld dit jaar weer twee tot vijf procent lager uit zal komen dan in 2019. In het eerste kwartaal kan die daling vanwege het coronavirus echter oplopen tot meer dan tien procent en in China met minstens 30 procent, schat Continental in.

De operationele winst, waar de buitengewone posten niet in zit, daalde van 4,1 naar 3,2 miljard euro. De omzet van de Duitse onderneming lag met 44,5 miljard euro op vrijwel hetzelfde peil als in 2018. Vanwege die – wel verwachte – verslechtering gaat Continental een nieuwe bezuiningsronde in waarvan de details in mei ingevuld moeten zijn. Bestuursvoorzitter dr Elmar Degenhart: “Continental blijft het in deze moeilijke tijden beter doen dan de markt als geheel. De hele auto-industrie beleefde vorig jaar een duidelijke neergang. Operationeel gezien hebben we een respectabele prestatie neergezet maar uiteindelijk waren de resultaten, met name in de autobusiness, teleurstellend.”

Continental is ronduit pessimistisch voor het lopend jaar, blijkt uit de toelichting van financieel directeur Wolfgang Schäfer: “Naast de daling van de productie wordt de wereldwijd, met elkaar verbonden, auto-industrie ook getroffen door turbulentie van de coronavirus epidemie, handelsconflicten die onopgelost blijven, drastisch strengere emissieregels in Europa en de snelle digitalisering van business processen en producten.”