Worden buitengewone lasten, met name voor het afstoten van arbeidsplaatsen, buiten beschouwing gelaten dan komt een marge uit de bus van 8,1 procent. In 2018 was dat nog 9,7 procent maar Schaeffler ging uit van een – neerwaarts bijgestelde – marge van 8 tot 9 procent. Onderaan de streep kwam uiteindelijk een nettowinst van 428 miljoen tot stand terwijl dat een jaar eerder nog 881 miljoen was.
Divisie auto-onderdelen
De divisie auto-onderdelen voor eerste montage (OEM) kwam op een omzet van iets meer dan negen miljard eveneens nagenoeg even hoog uit als een jaar eerder. Lagere prijzen konden slechts gedeeltelijk worden gecompenseerd door een hoger volume vanwege de zwakke marktomgeving in de wereldwijde auto-industrie. De groei van 4,8 procent was echter toch een stuk sterker dan het gemiddelde in de sector, aldus Schaeffler. Over heel 2019 haalde de onderneming ook voor een recordbedrag van vijf miljard aan opdrachten binnen, waarbij met name de business voor elektromobiliteit voor groei zorgde.
Divisie aftermarket
Bij de automotive aftermarket liep de omzet met 1,1 procent terug naar 1,848 miljard. Dat was deels te wijten aan het feit dat een aantal grote klanten in Duitsland en elders in Europa de voorraden wilden terugdringen. In de onafhankelijke aftermarket kon Schaeffler wel goede zaken doen in Noord-Amerika.
Het Duitse bedrijf gaat er voor 2020 van uit dat de omzet tot twee procent lager zal zijn. De brutomarge kan daarbij uitkomen op 6,5 tot 7,5 procent. “Dit weerspiegelt wat we begin maart weten. Niemand kan op dit moment zeggen hoe de coronacrisis zich zal ontwikkelen. We willen echter wel alles aan doen om onze doelen te bereiken,” aldus CEO Klaus Rosenfeld. Het Duitse bedrijf zal over twee weken een vernieuwde versie van haar strategie met een nieuw herstructureringsprogramma ontvouwen.