Britse megadealer Pendragon blijft zwaar in het rood

De grootste Britse dealeronderneming Pendragon heeft vorig jaar weer een verlies geleden van 125 miljoen euro. Dat verlies was dubbel zo hoog als over 2018. De aan de Londense beurs genoteerde autogroep zag de omzet wel met 3,8 procent toenemen naar 4,77 miljard euro.

Britse megadealer Pendragon blijft zwaar in het rood

Pendragon sloot afgelopen jaar 22 Car Stores, grote verkooplocaties voor occasions, en een werkplaats waarbij 300 banen verloren gingen. Later ging ook nog een tweede grote werkplaats waar tweedehands auto’s werden klaargemaakt voor de verkoop dicht. In juni stapte CEO Mark Herbert al na drie maanden zonder verdere opgave van redenen weer op.

Vorige maand werd Bill Berman tot CEO benoemd nadat hij die rol al eerder tijdelijk als uitvoerend bestuursvoorzitter had vervuld. Hij blijft ondanks de slechte resultaten optimistisch: “Hoewel ik hier pas kort ben, is me wel duidelijk geworden dat dit een bedrijf is met veel potentieel en een sterk team. 2019 was een overgangsjaar tegen de achtergrond van moeilijke marktomstandigheden. In de tweede jaarhelft waren we echter weer winstgevend wat een goede basis legt voor de toekomst.” Voor 2020 verwacht Pendragon nog steeds aan de eerdere voorspellingen te voldoen. Het ziet er echter wel naar uit dat ook de Britse regering één dezer dagen een ‘lockdown’ zal afkondigen die ook bezoek aan een autoshowroom onmogelijk zal maken.

Britse megadealer Pendragon blijft zwaar in het rood - Automobielmanagement.nl

Britse megadealer Pendragon blijft zwaar in het rood

De grootste Britse dealeronderneming Pendragon heeft vorig jaar weer een verlies geleden van 125 miljoen euro. Dat verlies was dubbel zo hoog als over 2018. De aan de Londense beurs genoteerde autogroep zag de omzet wel met 3,8 procent toenemen naar 4,77 miljard euro.

Britse megadealer Pendragon blijft zwaar in het rood

Pendragon sloot afgelopen jaar 22 Car Stores, grote verkooplocaties voor occasions, en een werkplaats waarbij 300 banen verloren gingen. Later ging ook nog een tweede grote werkplaats waar tweedehands auto’s werden klaargemaakt voor de verkoop dicht. In juni stapte CEO Mark Herbert al na drie maanden zonder verdere opgave van redenen weer op.

Vorige maand werd Bill Berman tot CEO benoemd nadat hij die rol al eerder tijdelijk als uitvoerend bestuursvoorzitter had vervuld. Hij blijft ondanks de slechte resultaten optimistisch: “Hoewel ik hier pas kort ben, is me wel duidelijk geworden dat dit een bedrijf is met veel potentieel en een sterk team. 2019 was een overgangsjaar tegen de achtergrond van moeilijke marktomstandigheden. In de tweede jaarhelft waren we echter weer winstgevend wat een goede basis legt voor de toekomst.” Voor 2020 verwacht Pendragon nog steeds aan de eerdere voorspellingen te voldoen. Het ziet er echter wel naar uit dat ook de Britse regering één dezer dagen een ‘lockdown’ zal afkondigen die ook bezoek aan een autoshowroom onmogelijk zal maken.