Belgische autobedrijven: dicht of de politie aan de deur

Belgische dealers moeten op grond van de geldende ‘lockdown’ volledig gesloten zijn voor klanten. Dat betekent geen klantencontacten in de zaak, dus ook niet op afspraak, ook niet individueel één op één, ook niet als dit al lang van te voren was afgesproken, ook niet via een babbeltje aan de voordeur. Vermijd ook creatief te zijn door goederen aan de voordeur te stallen en de klanten ze daar te laten ophalen. De politie voert ook controles uit en checkt dan bijvoorbeeld of de voordeur écht op slot zit.

Belgische autobedrijven: dicht of de politie aan de deur

Dat staat in een uitleg van Traxio, de Belgische federatie van de autosector en aanverwante bedrijven die bijna 10.000 leden telt. In België geldt sinds een week een volledige stilstand van alle niet-essentiële activiteiten in de strijd tegen het coronavirus. Alle winkels, showrooms en plaatsen waar klanten worden ontvangen bij autobedrijven moeten dicht zijn en blijven, is de boodschap. Wel geldt er een uitzondering voor dringende reparaties en takelwerken van voertuigen van zowel particulieren als bedrijven. ‘’Wie echt de baan op moet, moet dat kunnen doen met een veilig voertuig. Ook diensten ter ondersteuning van personenvervoer en logistiek, zijn in de lijst met essentiële dienstverlening opgenomen,’’ schrijft zusterorganisatie Febiac. Verder zijn in België ook alle keuringsstations, zeg maar de RDW, gesloten. De verschillende landsregeringen werken aan regelingen om vervallende APK’s voorlopig geldig te laten zijn.

Tijdelijke ww

Dealers, garages en andere bedrijven in de autosector hebben vrijwel al hun personeel tijdelijk met verlof gestuurd. Zij krijgen voorlopig 70 procent van hun loon uitbetaald door de Rijksdienst voor de Arbeidsvoorziening. Ook krijgen ondernemers twee maanden uitstel – maar geen afstel – van het betalen van belastingen. Auto-ondernemers zijn vooral druk met al die regelingen voor hun medewerkers en hebben soms nog geen tijd om over de verdere toekomst na te denken.

Traxio, Febiac en de organisatie van autoverhuurders Renta ‘danken alle bedrijven voor de maatregelen die ze getroffen hebben om het voertuigpark rijdende en onze maatschappij draaiende te houden, in strikte naleving van de preventie en veiligheidsmaatregelen die de overheid heeft uitgevaardigd ter bescherming van elke burger, zowel de werknemers in onze mobiliteitsbedrijven als de klant die geholpen wordt. Gezien de preventie- en veiligheidsmaatregelen vraagt dit ingrijpende aanpassingen in de manier van werken. Niet elk bedrijf in onze sector is wellicht in de technische of economische mogelijkheid om daaraan te voldoen, en heel wat zaken zullen dus gesloten blijven. Maar eveneens zetten veel bedrijven een noodlijn/permanentie op om dringende interventies te kunnen uitvoeren voor wie dat echt nodig heeft.’’

Langdurige gevolgen

‘’De sluiting van de verkoops- en verhuurpunten en van veel andere bedrijven in onze sector, en het beperken van de dienstverlening tot dringende interventies, heeft zware en mogelijks langdurige gevolgen voor onze mobiliteitsbranche. Febiac, Traxio en Renta vragen de overheid om niet blind te zijn voor de economische gevolgen die deze crisis heeft voor onze bedrijven. Wij rekenen op de nodige steunmaatregelen die onze bedrijven zullen helpen deze essentiële diensten te blijven verzekeren en zo onze samenleving draaiende en mobiel te houden, zowel tijdens deze crisis als in de nasleep ervan. Wij begrijpen en respecteren natuurlijk ten volle dat vandaag de eerste prioriteit ligt bij het zo goed mogelijk bijstaan van wie ziek is of van wie een naaste heeft die ernstig ziek is geworden.’’

Belgische autobedrijven: dicht of de politie aan de deur - Automobielmanagement.nl

Belgische autobedrijven: dicht of de politie aan de deur

Belgische dealers moeten op grond van de geldende ‘lockdown’ volledig gesloten zijn voor klanten. Dat betekent geen klantencontacten in de zaak, dus ook niet op afspraak, ook niet individueel één op één, ook niet als dit al lang van te voren was afgesproken, ook niet via een babbeltje aan de voordeur. Vermijd ook creatief te zijn door goederen aan de voordeur te stallen en de klanten ze daar te laten ophalen. De politie voert ook controles uit en checkt dan bijvoorbeeld of de voordeur écht op slot zit.

Belgische autobedrijven: dicht of de politie aan de deur

Dat staat in een uitleg van Traxio, de Belgische federatie van de autosector en aanverwante bedrijven die bijna 10.000 leden telt. In België geldt sinds een week een volledige stilstand van alle niet-essentiële activiteiten in de strijd tegen het coronavirus. Alle winkels, showrooms en plaatsen waar klanten worden ontvangen bij autobedrijven moeten dicht zijn en blijven, is de boodschap. Wel geldt er een uitzondering voor dringende reparaties en takelwerken van voertuigen van zowel particulieren als bedrijven. ‘’Wie echt de baan op moet, moet dat kunnen doen met een veilig voertuig. Ook diensten ter ondersteuning van personenvervoer en logistiek, zijn in de lijst met essentiële dienstverlening opgenomen,’’ schrijft zusterorganisatie Febiac. Verder zijn in België ook alle keuringsstations, zeg maar de RDW, gesloten. De verschillende landsregeringen werken aan regelingen om vervallende APK’s voorlopig geldig te laten zijn.

Tijdelijke ww

Dealers, garages en andere bedrijven in de autosector hebben vrijwel al hun personeel tijdelijk met verlof gestuurd. Zij krijgen voorlopig 70 procent van hun loon uitbetaald door de Rijksdienst voor de Arbeidsvoorziening. Ook krijgen ondernemers twee maanden uitstel – maar geen afstel – van het betalen van belastingen. Auto-ondernemers zijn vooral druk met al die regelingen voor hun medewerkers en hebben soms nog geen tijd om over de verdere toekomst na te denken.

Traxio, Febiac en de organisatie van autoverhuurders Renta ‘danken alle bedrijven voor de maatregelen die ze getroffen hebben om het voertuigpark rijdende en onze maatschappij draaiende te houden, in strikte naleving van de preventie en veiligheidsmaatregelen die de overheid heeft uitgevaardigd ter bescherming van elke burger, zowel de werknemers in onze mobiliteitsbedrijven als de klant die geholpen wordt. Gezien de preventie- en veiligheidsmaatregelen vraagt dit ingrijpende aanpassingen in de manier van werken. Niet elk bedrijf in onze sector is wellicht in de technische of economische mogelijkheid om daaraan te voldoen, en heel wat zaken zullen dus gesloten blijven. Maar eveneens zetten veel bedrijven een noodlijn/permanentie op om dringende interventies te kunnen uitvoeren voor wie dat echt nodig heeft.’’

Langdurige gevolgen

‘’De sluiting van de verkoops- en verhuurpunten en van veel andere bedrijven in onze sector, en het beperken van de dienstverlening tot dringende interventies, heeft zware en mogelijks langdurige gevolgen voor onze mobiliteitsbranche. Febiac, Traxio en Renta vragen de overheid om niet blind te zijn voor de economische gevolgen die deze crisis heeft voor onze bedrijven. Wij rekenen op de nodige steunmaatregelen die onze bedrijven zullen helpen deze essentiële diensten te blijven verzekeren en zo onze samenleving draaiende en mobiel te houden, zowel tijdens deze crisis als in de nasleep ervan. Wij begrijpen en respecteren natuurlijk ten volle dat vandaag de eerste prioriteit ligt bij het zo goed mogelijk bijstaan van wie ziek is of van wie een naaste heeft die ernstig ziek is geworden.’’