Nissan is er vooral kien op de goedlopende Dongfeng Nissan Sylphy weer te kunnen leveren, dat het regelmatig schopt tot best verkocht model. Ook in februari was dat het geval, hoewel er toen in China maar een uiterst beperkt aantal auto’s werden verkocht.

Polestar

Landgenoot Honda is een week of twee geleden al weer begonnen met het opstarten van haar fabriek in Wuhan en inmiddels draait die vestiging weer op volle snelheid. Volvo deelde begin deze week mee dat de Chinese fabrieken eveneens weer op volle capaciteit draaien en dat ook vrijwel alle dealers in dat land weer open zijn. In één van die fabrieken, in Luqiao, wordt nu ook weer de Polestar 2 gebouwd. Die auto’s zijn voor een deel bestemd voor de Europese markt waar Polestar later dit jaar met de uitlevering hoopt te beginnen.

Toeleveranciers

Ook toeleveranciers kunnen weer werken in China, blijkt uit een update van bestuursvoorzitter Wolf-Henning Scheider van ZF Friedrichshafen. “Ik ben ervan overtuigd dat we de crisis gezamenlijk het hoofd kunnen bieden. Het zal ons net zo goed lukken als onze collega’s in China. We leren van hun vastbesloten handelen en waarderen hun ondersteuning nu de pandemie andere regio’s van de wereld in zijn greep heeft.’’

Business as usual

De eveneens Duitse fabrikant van autodaken Webasto en de Franse toeleverancier Faurecia kunnen ook weer werken in alle fabrieken in China. Directeur Holger Engelmann van Webasto stelt echter dat dat gebeurt op 60 procent van de capaciteit omdat de autofabrikanten zelf nog over grote voorraden beschikken. Zijn Franse collega François Tardif spreekt echter onomwonden van een terugkeer van ‘business
as usual’.