Schoorvoetende herstart Europese autofabrieken

Hier en daar komen de eerste berichten binnen over het schoorvoetend weer op gang brengen van autofabrieken in Europa. Zo heeft Kia de productie hervat in haar fabriek in Zilinia in Slowakije en werkt Volkswagen concrete plannen uit om over een goede week weer aan de slag te gaan in Navara in Spanje. Ook Renault en PSA ontwikkelen plannen om in één of enkele fabrieken weer auto’s of motoren te gaan bouwen.

BMW (2020)

Kia heeft maar één fabriek in Europa, die in Zilinia, waar de Ceed en de Sportage worden gebouwd. Daar werden de banden op 23 maart stilgezet maar nu heeft Kia met inachtneming van alle voorgeschreven preventiemaatregelen weer twee van de drie ploegen aan de slag gezet. Of dat verder op de normale capaciteit kan gebeuren, hangt af van de beschikbaarheid van voldoende onderdelen, meldt Kia Europa.

Navarra

Volkswagen werkt hard aan het weer opstarten van fabrieken in Duitsland maar heeft in ieder geval al bekend gemaakt dat de vestiging in Navarra op 20 april weer kan gaan draaien. In die Spaanse fabriek werden voor de coronasluiting door 4.800 mensen de Polo en de T-Cross gebouwd. Volkswagen wil in eerste instantie één van de drie ploegen gedurende vier dagen per week weer aan het werk zetten. Alle ingeschakelde werknemers moeten dan wel mondmaskers en handschoenen dragen.

Geen data vastgesteld

PSA heeft nog geen data maar publiceerde eind al wel een bericht over ‘versterkte sanitaire maatregelen om de voorwaarden te scheppen om de productie te hervatten’. Eerder deze week is PSA begonnen met het vereiste overleg met de Franse bonden. De bedoeling is de fabrieken in Douvrin en Valenciennes als eerste op te starten omdat die resp. motoren en versnellingsbakken maken. Bij landgenoot Renault heeft het overleg met de bonden al plaatsgevonden en is een gezamenlijk plan opgesteld. Net als bij PSA zijn er verder nog geen data vastgesteld.

Ford

Aan de andere kant heeft Ford laten weten dat het haar Europese fabrieken tot zeker 4 mei op slot houdt. ‘’Het is belangrijk dat we onze werknemers zo veel mogelijk duidelijkheid verschaffen over hoe lang de huidige situatie gaat duren,’’ zegt Stuart Rowley, president van Ford Europe.

Schoorvoetende herstart Europese autofabrieken - Automobielmanagement.nl

Schoorvoetende herstart Europese autofabrieken

Hier en daar komen de eerste berichten binnen over het schoorvoetend weer op gang brengen van autofabrieken in Europa. Zo heeft Kia de productie hervat in haar fabriek in Zilinia in Slowakije en werkt Volkswagen concrete plannen uit om over een goede week weer aan de slag te gaan in Navara in Spanje. Ook Renault en PSA ontwikkelen plannen om in één of enkele fabrieken weer auto’s of motoren te gaan bouwen.

BMW (2020)

Kia heeft maar één fabriek in Europa, die in Zilinia, waar de Ceed en de Sportage worden gebouwd. Daar werden de banden op 23 maart stilgezet maar nu heeft Kia met inachtneming van alle voorgeschreven preventiemaatregelen weer twee van de drie ploegen aan de slag gezet. Of dat verder op de normale capaciteit kan gebeuren, hangt af van de beschikbaarheid van voldoende onderdelen, meldt Kia Europa.

Navarra

Volkswagen werkt hard aan het weer opstarten van fabrieken in Duitsland maar heeft in ieder geval al bekend gemaakt dat de vestiging in Navarra op 20 april weer kan gaan draaien. In die Spaanse fabriek werden voor de coronasluiting door 4.800 mensen de Polo en de T-Cross gebouwd. Volkswagen wil in eerste instantie één van de drie ploegen gedurende vier dagen per week weer aan het werk zetten. Alle ingeschakelde werknemers moeten dan wel mondmaskers en handschoenen dragen.

Geen data vastgesteld

PSA heeft nog geen data maar publiceerde eind al wel een bericht over ‘versterkte sanitaire maatregelen om de voorwaarden te scheppen om de productie te hervatten’. Eerder deze week is PSA begonnen met het vereiste overleg met de Franse bonden. De bedoeling is de fabrieken in Douvrin en Valenciennes als eerste op te starten omdat die resp. motoren en versnellingsbakken maken. Bij landgenoot Renault heeft het overleg met de bonden al plaatsgevonden en is een gezamenlijk plan opgesteld. Net als bij PSA zijn er verder nog geen data vastgesteld.

Ford

Aan de andere kant heeft Ford laten weten dat het haar Europese fabrieken tot zeker 4 mei op slot houdt. ‘’Het is belangrijk dat we onze werknemers zo veel mogelijk duidelijkheid verschaffen over hoe lang de huidige situatie gaat duren,’’ zegt Stuart Rowley, president van Ford Europe.