General Motors stopt met autodelen

General Motors trekt na vier jaar de stekker uit haar autodelen divisie Maven. Dat heeft deels te maken met de coronacrisis maar Maven is ook zonder die problemen niet winstgevend te krijgen, heeft een woordvoerder meegedeeld. Eerder al hebben BMW en Daimler hun gezamenlijke autodeel-activiteiten voor een groot deel teruggedraaid.

Autodeeltak GM Maven meer op eigen benen

General Motors heeft Maven in januari 2016 in de markt gezet als ‘persoonlijke mobiliteit merk’. De eerste tijd groeide de dienst snel waarmee er in de loop der tijd meer dan 230.000 gebruikers werden geregistreerd. Ook is Maven ingezet door rijders die voor Uber en Lyft werken. GM heeft echter nooit bekend gemaakt hoe vaak de deelauto’s feitelijk werden gebruikt. In het najaar werd de autodeeldienst al uit een aantal Amerikaanse steden teruggetrokken.

Belangrijke inzichten

Maven werd een paar weken geleden tijdelijk stopgezet wegens corona maar deze zomer stopt General Motors er helemaal mee. “We hebben de tijdelijke schorsing benut om kritisch naar de business te kijken en hebben het moeilijke besluit genomen om onze middelen, capaciteiten en technologie te verschuiven naar andere GM business waar er een groter potentieel bestaat voor winst en groei,’’ aldus woordvoerder Stuart Fowle. Pamela Fletcher, die leiding geeft aan de wereldwijde innovatie bij het autobedrijf, voegt daar aan toe: ‘’We hebben buitengewoon belangrijkste inzichten verworven met onze autodeel-business. Die inzichten zullen van pas komen bij de versnelling van de groei van andere delen van ons bedrijf.’’

Extreem moeilijke realiteiten

Eind vorig jaar deelden BMW en Daimleer mee hun autodeeltak Share Now drastisch in te krimpen. Share Now is verdwenen uit de Verenigde Staten terwijl het in Europa alleen nog beschikbaar is in 18 grote steden ‘waar een winstgevende exploitatie mogelijk moet zijn’. “We worden geconfronteerd met extreem moeilijke realiteiten,” schreven BMW en Daimler destijds in een gezamenlijke verklaring over de herstructurering van hun mobiliteitsdiensten. Die problemen betroffen vooral de praktische invulling, zoals het vinden van geschikte locaties en het beschikbaar stellen c.q. weer innemen van de deelauto’s.

General Motors stopt met autodelen - Automobielmanagement.nl

General Motors stopt met autodelen

General Motors trekt na vier jaar de stekker uit haar autodelen divisie Maven. Dat heeft deels te maken met de coronacrisis maar Maven is ook zonder die problemen niet winstgevend te krijgen, heeft een woordvoerder meegedeeld. Eerder al hebben BMW en Daimler hun gezamenlijke autodeel-activiteiten voor een groot deel teruggedraaid.

Autodeeltak GM Maven meer op eigen benen

General Motors heeft Maven in januari 2016 in de markt gezet als ‘persoonlijke mobiliteit merk’. De eerste tijd groeide de dienst snel waarmee er in de loop der tijd meer dan 230.000 gebruikers werden geregistreerd. Ook is Maven ingezet door rijders die voor Uber en Lyft werken. GM heeft echter nooit bekend gemaakt hoe vaak de deelauto’s feitelijk werden gebruikt. In het najaar werd de autodeeldienst al uit een aantal Amerikaanse steden teruggetrokken.

Belangrijke inzichten

Maven werd een paar weken geleden tijdelijk stopgezet wegens corona maar deze zomer stopt General Motors er helemaal mee. “We hebben de tijdelijke schorsing benut om kritisch naar de business te kijken en hebben het moeilijke besluit genomen om onze middelen, capaciteiten en technologie te verschuiven naar andere GM business waar er een groter potentieel bestaat voor winst en groei,’’ aldus woordvoerder Stuart Fowle. Pamela Fletcher, die leiding geeft aan de wereldwijde innovatie bij het autobedrijf, voegt daar aan toe: ‘’We hebben buitengewoon belangrijkste inzichten verworven met onze autodeel-business. Die inzichten zullen van pas komen bij de versnelling van de groei van andere delen van ons bedrijf.’’

Extreem moeilijke realiteiten

Eind vorig jaar deelden BMW en Daimleer mee hun autodeeltak Share Now drastisch in te krimpen. Share Now is verdwenen uit de Verenigde Staten terwijl het in Europa alleen nog beschikbaar is in 18 grote steden ‘waar een winstgevende exploitatie mogelijk moet zijn’. “We worden geconfronteerd met extreem moeilijke realiteiten,” schreven BMW en Daimler destijds in een gezamenlijke verklaring over de herstructurering van hun mobiliteitsdiensten. Die problemen betroffen vooral de praktische invulling, zoals het vinden van geschikte locaties en het beschikbaar stellen c.q. weer innemen van de deelauto’s.