Franse occasiontaxateur schort koerslijst op

Groupe Argus, dat de Franse tegenhanger van de ANWB Koerslijst opstelt, heeft de prijsnoteringen voor tweedehands auto’s voorlopig bevroren op de stand van eind april. Argus wil daarmee voorkomen dat de steeds oplopende voorraden occasions bij de dealers en andere handelaren automatisch minder waard worden terwijl die handel ze door de lockdown toch niet kan verkopen. Argus denkt dat het de Franse autosector als geheel daarmee zeker 180 miljoen euro aan waardevermindering ‘bespaart’.

Autoverkoop september: Tesla Model 3 is bestverkochte auto

Het is voor het eerst sinds 1940 dat de Cote Argus® een tijdlang niet wordt bijgehouden. ‘’We willen hiermee de professionals in de autosector ondersteunen en de koopkracht van de Fransen op peil houden,’’ zegt algemeen directeur Olivier Flavier.

Hij benadrukt dat Argus tijdens de financiële crisis van 2008 of ook rond dieselgate niet met de koerslijst is gestopt. “Door de buitengewone situatie rond de lockdown zitten we nu al twee maanden in een bubble met geen enkele economische activiteit op de automarkt. Dit is een krachtige stap, die in 80 jaar niet is voorgekomen en die ons noodzakelijk lijkt om onze bijdrage te leveren aan de herlancering van de economie in ons land.”

Neutrale manier

Flavier: “Onze deskundigen, dat zijn ongeveer 25 personen, hebben tot taak om op een neutrale manier de juiste waarde te bepalen van voertuigen. We zitten nu meer dan 40 dagen onder de strikte beperkingen, de verkopen zouden eind mei weer op gang kunnen komen en dat is het moment waarop particulieren en de handel weer naar de waarde van hun voertuigen en voorraden gaan kijken.’’

Argus wil met de maatregel vooral voorkomen ‘dat autobedrijven de waarde van de auto’s op hun erf zien verminderen terwijl ze daar niets aan kunnen doen.’ “We hebben aangenomen dat de voorraden bij het begin van de lockdown net zo groot waren als in januari of februari. Dat komen we op meer dan 400.000 voertuigen in portefeuille. Op basis van onze koersen hebben we het dan over ongeveer zes miljard euro. Bij een normale afwaardering kom je over twee maanden uit op een bedrag van 180 miljoen dat de dealers anders zouden verliezen.’’

Franse occasiontaxateur schort koerslijst op - Automobielmanagement.nl

Franse occasiontaxateur schort koerslijst op

Groupe Argus, dat de Franse tegenhanger van de ANWB Koerslijst opstelt, heeft de prijsnoteringen voor tweedehands auto’s voorlopig bevroren op de stand van eind april. Argus wil daarmee voorkomen dat de steeds oplopende voorraden occasions bij de dealers en andere handelaren automatisch minder waard worden terwijl die handel ze door de lockdown toch niet kan verkopen. Argus denkt dat het de Franse autosector als geheel daarmee zeker 180 miljoen euro aan waardevermindering ‘bespaart’.

Autoverkoop september: Tesla Model 3 is bestverkochte auto

Het is voor het eerst sinds 1940 dat de Cote Argus® een tijdlang niet wordt bijgehouden. ‘’We willen hiermee de professionals in de autosector ondersteunen en de koopkracht van de Fransen op peil houden,’’ zegt algemeen directeur Olivier Flavier.

Hij benadrukt dat Argus tijdens de financiële crisis van 2008 of ook rond dieselgate niet met de koerslijst is gestopt. “Door de buitengewone situatie rond de lockdown zitten we nu al twee maanden in een bubble met geen enkele economische activiteit op de automarkt. Dit is een krachtige stap, die in 80 jaar niet is voorgekomen en die ons noodzakelijk lijkt om onze bijdrage te leveren aan de herlancering van de economie in ons land.”

Neutrale manier

Flavier: “Onze deskundigen, dat zijn ongeveer 25 personen, hebben tot taak om op een neutrale manier de juiste waarde te bepalen van voertuigen. We zitten nu meer dan 40 dagen onder de strikte beperkingen, de verkopen zouden eind mei weer op gang kunnen komen en dat is het moment waarop particulieren en de handel weer naar de waarde van hun voertuigen en voorraden gaan kijken.’’

Argus wil met de maatregel vooral voorkomen ‘dat autobedrijven de waarde van de auto’s op hun erf zien verminderen terwijl ze daar niets aan kunnen doen.’ “We hebben aangenomen dat de voorraden bij het begin van de lockdown net zo groot waren als in januari of februari. Dat komen we op meer dan 400.000 voertuigen in portefeuille. Op basis van onze koersen hebben we het dan over ongeveer zes miljard euro. Bij een normale afwaardering kom je over twee maanden uit op een bedrag van 180 miljoen dat de dealers anders zouden verliezen.’’