Volkswagen ziet in China nu al een herstel in V-vorm, aldus merkdirecteur Jűrgen Stackmann. Vooral het speciaal voor de Chinese markt ontwikkelde goedkope merk Jetta doet het uitstekend. “Jetta doet het in de eerste maand nadat de markt weer open is gegaan erg, erg sterk.’’ Volgens directeur Stephan Wőllenstein van VW China zijn eerste kopers momenteel goed voor 60 procent van de bezoekers aan de showroom daar. “Er is een trend naar individuele mobiliteit omdat mensen het openbaar vervoer willen vermijden.’’
Naast Jetta laten echter ook de verkopen van de luxe merken Audi, Porsche en Bentley weer een steil omhoog lopende lijn zien. “Als de huidige trend doorgaat, dan kunnen we bij Volkswagen Groep China weer voorzichtig optimistisch zijn en een jaarresultaat voorspellen dat niet erg afwijkt van ons oorspronkelijke plan,’’ zegt Wőllenstein.
Stackmann waarschuwt op zijn beurt dat een V-vormig herstel in Europa veel minder waarschijnlijk is: ‘’In China zijn nog grote bevolkingsgroepen zonder auto, dat is in Europa veel minder het geval.’’ Hij acht het dan ook onwaarschijnlijk dat de enorme dalingen van de autoverkopen van de afgelopen maanden de rest van het jaar voldoende gecompenseerd zullen worden. ‘’Het herstel gaat hier veel langer duren.’’