De voorbereidingen lopen goed, inclusief de meldingen aan de verschillende concurrentiediensten en toezichthouders. Het is daarbij de bedoeling de fusie in het eerste kwartaal van volgend jaar af te ronden maar dat is wel afhankelijk van de vereiste goedkeuringen.

Eén spoor

Dat hebben beide bedrijven in een gezamenlijke verklaring meegedeeld. Met het uitzenden van zo’n gelijkluidend bericht lijken FCA en PSA te onderstrepen dat ze vast op één spoor zitten. Fiat Chrysler Automobiles en Groupe PSA wilden dit jaar beide een buitengewoon dividend van 1,1 miljard euro over 2019 uitkeren, vooral bedoeld om grote aandeelhouders als de families Peugeot en Agnelli zover te krijgen om de 50/50 fusie goed te keuren. Maar de coronapandemie trekt ook bij deze autobedrijven zware financiële sporen.

FCA meldde eerder in het eerste kwartaal 1,7 miljard euro verlies te hebben geleden, PSA maakt geen kwartaalwinst bekend maar zag de omzet wel met bijna 16 procent dalen naar 15,2 miljard euro. Onder die omstandigheden hebben de raden van bestuur besloten de in totaal 2,2 miljard euro in kas te houden.