FCA onderhandelt met de Italiaanse regering om een staatsgarantie voor die kredieten te krijgen in het kader van de coronasteun voor het bedrijfsleven. Als dat lukt, dan wordt dit de tot nu toe grootste steunoperatie voor een autobedrijf in Europa. Over de lening zelf wordt onderhandeld met Intesa Sanpaolo, de grootste bankengroep in het land.

Mondjesmaat

Fiat heeft de Italiaanse fabrieken eind vorige maand weer mondjesmaat op gang kunnen brengen. Het autobedrijf wil nu via de kredietlijn ‘operationele steun voor betalingen aan haar Italiaanse toeleveranciers’ om haar eigen liquiditeit te ondersteunen. FCA wil daarmee financiële ruimte scheppen voor de herstart van de productie maar ook voor nieuwe investeringen in de fabrieken in Italië. Het bedrijf spreekt daarbij van ‘een innovatief mechanisme dat bevestigt dat de Italiaanse automobielsector bij de herstart van de Italiaanse industrie, wat betreft FCA en haar leveranciers en partners, een sleutelrol speelt.’ Die positie wordt volgens FCA verder versterkt door uitgebreide investeringen zoals de recente start van de bouw van de elektrische Fiat 500 en de hybride versies van de Jeep Renegade en Jeep Compass in Melfi.

Grootste

De autosector is volgens FCA goed voor 6,2 procent van het Italiaanse BNP en zeven procent van de werkgelegenheid in de maakindustrie. Het autobedrijf zelf is de grootste industriële onderneming van het land met 55.000 directe arbeidsplaatsen in 16 fabrieken en 26 onderzoekscentra. Daar komen nog eens ruim 200.000 indirecte banen bij 5.500 gespecialiseerde toeleveranciers en 120.000 bij dienstverleners bij.