Hertz vraagt faillissement aan in VS

Autoverhuurder Hertz is na 102 jaar geveld door de coronacrisis. Hertz heeft in de Verenigde Staten uit eigen beweging faillissement aangevraagd, de zogenaamde Chapter 11 bescherming tegen schuldeisers. Het bedrijf wil daarbij ook 12.000 werknemers ontslaan.

hertz

De maatregel geldt nadrukkelijk alleen voor Noord-Amerika, de activiteiten in Europa en elders in de wereld zijn onafhankelijk georganiseerd.

Hertz ging de coronacrisis al verzwakt in met een schuldenlast van bijna 19 miljard dollar. Door de crisis en de wereldwijde lockdowns is de autoverhuur in de hele wereld zo goed als ingestort. Hertz kon daardoor afgelopen maand in de VS de leasekosten op een groot deel van de vloot niet meer betalen. Die leasebedragen gaan bovendien sterk omhoog doordat de restwaarde van de betrokken voertuigen door de crisis scherp aan het dalen is. Hertz praatte al met de crediteuren over mogelijk uitstel van betaling maar heeft nu toch voor vrijwillig faillissement gekozen.

Europcar

In Europa verkeert Europcar op de rand van de financiële afgrond. Eerder werd gemeld dat die autoverhuurder op zoek is naar 223 miljoen aan financiering om het voortbestaan te verzekeren. “Onze groep heeft een 70-jarige traditie van diensten aan het publiek en aan plaatselijke en internationale bedrijven. We willen alles wat in ons vermogen ligt doen om deze missie vol te houden,’’ stelde Europcar in een verklaring. Verder heeft concurrent Sixt aangeklopt bij de Duitse regering voor een overgangslening van 1,5 miljard euro.

Hertz vraagt faillissement aan in VS - Automobielmanagement.nl

Hertz vraagt faillissement aan in VS

Autoverhuurder Hertz is na 102 jaar geveld door de coronacrisis. Hertz heeft in de Verenigde Staten uit eigen beweging faillissement aangevraagd, de zogenaamde Chapter 11 bescherming tegen schuldeisers. Het bedrijf wil daarbij ook 12.000 werknemers ontslaan.

hertz

De maatregel geldt nadrukkelijk alleen voor Noord-Amerika, de activiteiten in Europa en elders in de wereld zijn onafhankelijk georganiseerd.

Hertz ging de coronacrisis al verzwakt in met een schuldenlast van bijna 19 miljard dollar. Door de crisis en de wereldwijde lockdowns is de autoverhuur in de hele wereld zo goed als ingestort. Hertz kon daardoor afgelopen maand in de VS de leasekosten op een groot deel van de vloot niet meer betalen. Die leasebedragen gaan bovendien sterk omhoog doordat de restwaarde van de betrokken voertuigen door de crisis scherp aan het dalen is. Hertz praatte al met de crediteuren over mogelijk uitstel van betaling maar heeft nu toch voor vrijwillig faillissement gekozen.

Europcar

In Europa verkeert Europcar op de rand van de financiële afgrond. Eerder werd gemeld dat die autoverhuurder op zoek is naar 223 miljoen aan financiering om het voortbestaan te verzekeren. “Onze groep heeft een 70-jarige traditie van diensten aan het publiek en aan plaatselijke en internationale bedrijven. We willen alles wat in ons vermogen ligt doen om deze missie vol te houden,’’ stelde Europcar in een verklaring. Verder heeft concurrent Sixt aangeklopt bij de Duitse regering voor een overgangslening van 1,5 miljard euro.