De bewindsman heeft echter een verzoek van Renault om een staatsgarantie voor vijf miljard euro om de coronacrisis te overbruggen nog altijd niet ondertekend. “Wij eisen verschillende toezeggingen zoals op het gebied van elektrische auto’s en de vestiging in of het terughalen van hoog-technologische activiteiten naar Frankrijk zelf.’’

Renault is nog meer dan andere autofabrikanten getroffen door de coronacrisis omdat het daarvóór al danig verzwakt was. Vorig jaar, toen er van corona nog geen sprake was, leed het Franse autobedrijf al een verlies van 141 miljoen euro. Dat was de eerste keer in tien jaar dat Renault rode cijfers moest schrijven. Renault heeft de laatste tijd een aantal missers gemaakt die deels zijn toe te schrijven aan de inmiddels beruchte oud-topman Carlos Ghosn. Hij liet bijvoorbeeld in het kader van de alliantie met Nissan China aan die Japanners over waardoor Renault niet of nauwelijks aanwezig is op de grootste – en weer groeiende – automarkt ter wereld. Renault mikte anderzijds wel op Iran waar het door de economische boycot weer moest vertrekken en op Turkije waar de economie vorig jaar al grote klappen kreeg. Daarnaast heeft Renault de laatste jaren een reeks modellen gelanceerd die nauwelijks aansloegen bij de autokoper – zoals de nieuwe Espace en Scénic – of die als de Kadjar en Captur moesten strijden tegen felle concurrentie in een overvol marktsegment.

Omzetdaling

De Renault Groep heeft in het eerste kwartaal de omzet met bijna twintig procent zien dalen naar 10,1 miljard euro. De Franse concurrent Groupe PSA is inmiddels met 15 miljard euro kwartaalomzet duidelijk een categorie groter. Renault en Dacia verkochten in de eerste drie maanden 672.962 nieuwe voertuigen, ruim een kwart minder dan een jaar eerder. Vooral Dacia, tot dan toe een succesnummer binnen de groep, moest met een daling van 44 procent een flinke veer laten. In Europa blijft Renault c.s. overigens met een marktaandeel van 11,6 procent na Volkswagen Groep en Groupe PSA de grootste autoverkoper.

Renault is ook nog eens zwaar getroffen door de harde crisis bij Nissan, dat ook al in het pre-Ghosn tijdperk leek te vechten voor het voortbestaan. Nissan was de laatste jaren met het overmaken van miljarden aan dividenden een ware melkkoe voor de Fransen maar daar is abrupt een eind aan gekomen nu ook Nissan in het rood zit. De partners in de alliantie, waar ook Mitsubishi in zit, proberen die samenwerking te redden maar door de ellende waar ze alle drie in zitten zal dat niet makkelijk zijn. Voor Renault zou het misschien wel het beste zijn om uit de alliantie te stappen en een nieuwe krachtige partner te zoeken, zeg Daimler of BMW.

Fabrieken dicht

Renault heeft al in februari aangekondigd om twee miljard euro te besparen, plannen die nu alleen maar urgenter zijn geworden. Inmiddels is uitgelekt dat er wordt gedacht aan de sluiting van liefst vier autofabrieken in Frankrijk, iets wat voor de crisis ongehoord zou zijn. De grootste is die in Flins bij Parijs waar de elektrische Zoe en de Micra voor partner Nissan worden gebouwd. Minister Le Maire eist echter dat Flins, waar 2.600 mensen werken, open blijft en dat Renault daar ‘een technologische voorloper op het gebied van elektrische auto’s gaat worden’. Desnoods moeten activiteiten op dat gebied dan maar naar Frankrijk terug verhuizen van elders in de wereld. “We blijven met elkaar in overleg in het kader van de steun die we aan de auto-industrie gaan geven,’’ aldus Le Maire. Renault-fabrieken die zo goed als zeker wel dicht gaan staan in Dieppe, Choisy-le-Roy en een staalgieterij in Caudan.

Renault’s topman Jean-Dominique Senard zal de concrete plannen eind deze week verder presenteren in Parijs. Dat doet hij samen met financieel directeur Clotilde Delbos die tijdelijk CEO is. Zij draagt niet geheel toevallig op 1 juni dat stokje over aan Luca de Meo, de Italiaan die Seat heeft opgedreven in de vaart der volkeren en dat kunstje nu ook bij Renault mag proberen. Zijn eerste taak lijkt minder glorieus: puin ruimen.