“De dealer neemt onder dit nieuwe model de rol van agent op zich en ontvangt een commissie van Volkswagen voor deze dienst,’’ aldus VW in een verklaring. Alle Volkswagen verkooppartners hebben inmiddels een overeenkomst getekend voor dit nieuwe verkoopmodel, voor auto’s uit de all-electric ID. familie. Het ‘agentschap-model’ heeft volgens VW zijn waarde al jaren bewezen voor grote afnemers en wordt nu ook ingevoerd voor andere klanten.

Eind aan prijsonderhandelingen

Het nieuwe model legt de ‘contractuele fundering voor de integratie van online en showroom-gebaseerde business’. De verklaring omschrijft de nieuwe taken van de dealers als: acquisitie, verkoopadviezen, het organiseren van proefritten, het verwerken van de transactie en het overhandigen van de auto. Dat alles gebeurt dan in samenspraak met Volkswagen. De door de klant uitgekozen dealer ontvangt dezelfde commissie en bonus, ook als de auto direct online bij Volkswagen wordt besteld. Volkswagen beslist echter over de verkoopprijs ‘waarmee een eind komt aan gecompliceerde prijsonderhandelingen’. “Dealers kunnen zo rekenen op een te calculeren vergoeding, ongeacht of de klant de auto in de showroom of online koopt.’’

Holger B. Santel, hoofd sales en marketing Duitsland: “Al onze partners zijn nu 100 procent aan boord. Brede goedkeuring van onze retailpartners voor het agentschap model is een sterk signaal voor de toekomst. Vanuit de klant gezien worden Volkswagen en de retail met dit model één en hetzelfde. Deze naadloze gecoördineerde aankoopervaring op alle onderdelen is precies wat onze klanten wensen.’’