“De gezondheidscrisis die we doorstaan heeft onze autosector keihard tot stilstand gebracht. Eind juni zullen er 500.000 auto’s minder zijn verkocht dan een jaar geleden. Buiten de oorlogstijd is dat nog nooit voorgekomen,’’ aldus Macron die speciaal naar een fabriek van autotoeleverancier Valeo in het Noord-Franse Étaples was gekomen om het plan toe te lichten.

Aanschafpremie

In de eerste plaats gaat de aanschafpremie op vol-elektrische auto’s omhoog van 4.000 naar 7.000 euro voor particuliere kopers en naar 5.000 euro voor zakelijke kopers, organisaties en de overheid. Daarnaast komt er nu ook een bonus van 2.000 euro voor de aanschaf van een plug-in hybride model. De eerste 200.000 kopers die tot de groep laagbetaalden behoren – jaarsalaris van maximaal 18.000 euro – krijgen daar bovenop nog eens 3.000 euro als ze een vervuilende diesel- of benzinewagen inruilen. Dat bedrag komt op 5.000 euro bij aanschaf van een vol-elektrisch model. Volgens Le Figaro komt driekwart van de Franse gezinnen voor die hogere premie in aanmerking. De staat berekent dat deze steun om de automarkt weer op gang te brengen in totaal één miljard zal kosten. “Zonder dat zouden de fabrikanten hun productievolumes moeten reduceren,’’ aldus Macron. Frankrijk wil verder het aantal laadpunten volgend jaar al opgevoerd hebben tot 100.000.

Niet in Azië

Aan de bedrijvenkant komt er nog eens 600 miljoen aan subsidies voor autotoeleveranciers. 400 miljoen wordt opgehoest door de staat en 100 miljoen door Renault en Groupe PSA. Die twee ondernemingen hebben ook de nodige toezeggingen moeten doen. Zo zal PSA de productie van elektrische en hybride auto’s opvoeren naar 130.000 stuks en 300 miljoen investeren in een aantal Franse fabrieken. Groupe Renault wil op haar beurt de productie van EV’s in Frankrijk tegen 2024 verviervoudigen naar 240.000 stuks per jaar. Ook zal het de elektrische motor die de alliantie gebruikt bouwen in Cléon bij Rouaan en niet in Azië. Renault zal verder toetreden tot een bedrijf voor de ontwikkeling en productie van batterijen waar nu alleen PSA en oliemaatschappij Total toe behoren. Bovendien heeft Renault moeten toezeggen dat de werkgelegenheid in Maubeuge en Douai in ieder geval gegarandeerd blijft. Daarnaast hebben ook bedrijven als Michelin en Valeo zelf voor honderden miljoenen aan investeringen in Frankrijk toegezegd.