McLaren stelt dat het ernstig is geraakt door de crisis, zowel wat de verkopen van voertuigen voor de openbare weg betreft als door het afzeggen van alle F1 races. “We hadden er alles aan gedaan om kosten te besparen en ontslagen te vermijden. We hebben echter nu geen andere keus maar dan te snijden in het aantal werknemers,’’ zegt bestuursvoorzitter Paul Walsh. “Dit is zonder twijfel een moeilijke tijd voor ons bedrijf, en vooral voor onze mensen, maar we plannen om er uit te komen als een efficiënte, duurzame business met een duidelijke koers van terugkeer naar groei.’’

Budget cap

Een eerste beperkte golf ontslagen komt op korte termijn. Dat wordt gevolgd door verdere maatregelen, waaronder de Formula One Budget cap, het eerder overeengekomen maximum op de uitgaven van de F1 teams. “Hoewel dit belangrijke gevolgen zal hebben voor de vorm en omvang van ons F1 team beginnen we nu de noodzakelijke maatregelen te nemen om vanaf 2021 aan die ‘cap’ te voldoen zodat we weer kunnen gaan voor het winnen van races en kampioenschappen.’’ Prijzengeld en sponsoropbrengsten van dat F1 circuit zijn normaal gesproken goed voor rond de 12 procent van de omzet van het Britse bedrijf. De rest komt van supercars zoals de nieuwe 765LT die vanaf oktober op de markt moet komen met een prijskaartje van 430.000 euro.