D’Ieteren auto had een sterke start van het jaar totdat de coronacrisis de zaken verstoorde. Het resultaat is dat de groep in het eerste kwartaal met 30.732 stuks 11,6 procent minder voertuigen verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. In maart werden vanwege de volledige sluiting van de Belgische showrooms halverwege die maand ruim 40 procent minder auto’s afgezet. Het aandeel van d’Ieteren steeg over het kwartaal gezien nog wel licht naar 22,3 procent van de totale Belgische markt. Nu de autobedrijven weer open zijn, richt d’Ieteren zich in eerste instantie op de organisatie van de afleveringen van nieuwe voertuigen om klantenorders af te wikkelen en de hoge voorraadniveaus te verkleinen.

Carglass

Bij autoglasspecialist Belron (Carglass), waar d’Ieteren een meerderheidsbelang in heeft, zijn er in april en mei echter ‘in tal van landen vroege aanwijzingen dat de activiteiten weer aantrekken en stegen de wekelijkse verkopen gestaag vanaf midden april.’ Bij Belron daalde de kwartaalomzet marginaal met 1,4 procent door lagere verkopen in Europa en de rest van de wereld die in die periode nog gecompenseerd werden door meer activiteiten in Noord-Amerika. Recente overnames droegen ook flink bij aan de omzetgroei in dat laatste werelddeel. In de eerste twee maanden van het jaar steeg de omzet van Belron nog wel met 8,3 procent. “De COVID-19-situatie had een significante impact op de activiteiten, hoewel de economische omstandigheden in elk land anders zijn. Op veel markten werd de activiteit als een essentiële dienstverlening beschouwd, en konden we dus aan de slag blijven, zij het met een veel geringere vraag.’’