Renault schrapt 15.000 banen

Renault gaat 15.000 banen schrappen, waarvan 4.600 in Frankrijk. Renault wil met die en andere ingrepen in drie jaar tijd meer dan twee miljard op de vaste kosten besparen. Verder worden de processen vereenvoudigd en komt er minder variatie in componenten bij de verschillende modellen.

‘De moeilijkheden waar de Groep mee te kampen heeft, de grote crisis in de auto-industrie en de urgentie van de ecologische transitie dwingen de onderneming de transformatie te versnellen,’ laat het bedrijf weten. Renault gaat de vermindering van het aantal arbeidsplaatsen zoveel mogelijk regelen in overleg met de sociale partners en overheden. Het streven is het banenverlies op te vangen door werknemers om te scholen, intern te verplaatsen en door vrijwillig vertrek. Op die manier hoopt de Franse autobouwer verdere sociale onrust te voorkomen. Bij een fabriek van partner Nissan in Barcelona die gesloten wordt is het donderdag al tot ongeregeldheden gekomen.

Toekomst

In Frankrijk zelf gaat Renault zich organiseren rond ‘strategische business eenheden met een veelbelovende toekomst: elektrische voertuigen, lichte bestelwagens, de circulaire economie en innovatie met een hoge toegevoegde waarde’. Daarbij blijft de grote fabriek in Flins wel open maar worden de activiteiten daar gereorganiseerd. Een drietal andere Franse fabrieken gaat wel dicht.

“Het is gezamenlijk en met de steun van onze alliantiepartners dat we in staat zullen zijn om onze doeleinden te bereken en Groupe Renault de komende jaren tot grote speler in de auto-industrie te maken. We zijn ons volledig bewust van onze verantwoordelijkheid en de geplande transformatie kan alleen gerealiseerd worden met respect voor alle stakehouders en via een uitstekende sociale dialoog,” aldus bestuursvoorzitter Jean-Dominique Senard.

Renault schrapt 15.000 banen - Automobielmanagement.nl

Renault schrapt 15.000 banen

Renault gaat 15.000 banen schrappen, waarvan 4.600 in Frankrijk. Renault wil met die en andere ingrepen in drie jaar tijd meer dan twee miljard op de vaste kosten besparen. Verder worden de processen vereenvoudigd en komt er minder variatie in componenten bij de verschillende modellen.

‘De moeilijkheden waar de Groep mee te kampen heeft, de grote crisis in de auto-industrie en de urgentie van de ecologische transitie dwingen de onderneming de transformatie te versnellen,’ laat het bedrijf weten. Renault gaat de vermindering van het aantal arbeidsplaatsen zoveel mogelijk regelen in overleg met de sociale partners en overheden. Het streven is het banenverlies op te vangen door werknemers om te scholen, intern te verplaatsen en door vrijwillig vertrek. Op die manier hoopt de Franse autobouwer verdere sociale onrust te voorkomen. Bij een fabriek van partner Nissan in Barcelona die gesloten wordt is het donderdag al tot ongeregeldheden gekomen.

Toekomst

In Frankrijk zelf gaat Renault zich organiseren rond ‘strategische business eenheden met een veelbelovende toekomst: elektrische voertuigen, lichte bestelwagens, de circulaire economie en innovatie met een hoge toegevoegde waarde’. Daarbij blijft de grote fabriek in Flins wel open maar worden de activiteiten daar gereorganiseerd. Een drietal andere Franse fabrieken gaat wel dicht.

“Het is gezamenlijk en met de steun van onze alliantiepartners dat we in staat zullen zijn om onze doeleinden te bereken en Groupe Renault de komende jaren tot grote speler in de auto-industrie te maken. We zijn ons volledig bewust van onze verantwoordelijkheid en de geplande transformatie kan alleen gerealiseerd worden met respect voor alle stakehouders en via een uitstekende sociale dialoog,” aldus bestuursvoorzitter Jean-Dominique Senard.