‘’Die transformatie werd ruim een jaar geleden opgestart als antwoord op een markt in volle verandering. Het project zou maatregelen omvatten om de interne structuren en werkmethodes aan te passen aan de nieuwe marktrealiteit en tot doel hebben de activiteiten die niet langer voldoen aan de behoeften van de concessiehouders of de klanten, te transformeren of stop te zetten,’’ aldus een verklaring.

Structurele afname

D’Ieteren Auto spreekt van ‘een markt waarin de digitalisering, elektrificatie en automatisering van voertuigen en de nieuwe mobiliteit een structurele afname van de verkoop- en naverkoopactiviteiten veroorzaken’. “We hebben de ambitie een belangrijke speler te zijn in de ontwikkeling van een vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit ten behoeve van onze klanten, medewerkers, partners en de samenleving in het algemeen”, zegt Denis Gorteman, CEO van D’Ieteren Auto. “Om dat doel te bereiken, hebben we onze strategie tot het jaar 2025 vastgelegd. Daarvoor is een wereldwijde investering nodig van 182 miljoen euro over die periode.”

Passende maatregelen

De afname van de vraag zou de uitvoering van de strategie voor 2025 in gevaar brengen. “Als we die evolutie het hoofd willen bieden, moeten we passende maatregelen nemen om de investeringen te kunnen voortzetten die essentieel zijn voor het welslagen van onze strategie voor 2025. Dit zou ons toelaten de werkgelegenheid op lange termijn stimulerend en aantrekkelijk te kunnen houden, in het belang van de overgrote meerderheid van onze medewerkers”, licht Denis Gorteman toe.