Aan de andere kant werden in China in het tweede kwartaal ruim 17 procent meer auto’s verkocht dan een jaar geleden. China nam in die drie maanden daarmee 60.000 BMW’s meer af dan Europa. Verder wist BMW over het half jaar gezien met 61.652 exemplaren 3,4 procent meer elektrische voertuigen te verkopen. “Aan het eind van het tweede kwartaal zagen we tekenen van herstel op verschillende markten,’’ zegt de Nederlandse verkoopdirecteur Pieter Nota.

Snel reageren

“Zoals verwacht werden de verkoopcijfers voor de eerste zes maanden van dit jaar beïnvloed door de gevolgen van de tijdelijke sluiting van verkooppunten in de hele wereld,’’ meldt de Duitse autofabrikant. Nota: “We volgen de ontwikkelingen van de wereldwijde vraag op de voet en blijven plannen voor verscheidene scenario’s zodat we snel kunnen reageren omdat regio’s met een verschillende snelheid herstellen. We zien een positieve ontwikkeling in China waar onze kwartaalverkopen weer hoger waren dan in het voorafgaande jaar. De vraag naar onze elektrische voertuigen lag ook hoger dan de markttrend.’’

Steunpakket

Wat dat laatste betreft verwelkomt Nota specifiek het Duitse steunpakket. “We verwachten daarvan te profiteren, met name door de subsidie op elektrische voertuigen.’’ BMW hoopt binnen enkele maanden ook te beginnen met de vol-elektrische iX3 terwijl volgend jaar de i4 en de iNEXT zullen volgen. Tegen 2023 wil de BMW Groep 25 elektrische modellen op de weg te hebben.