BYD, Polestar, Lynk & Co, Aiways en Byton: ze staan allemaal in de rij om hun auto’s op de Europese markt te lanceren. Om met Polestar te beginnen: dat heeft twee weken geleden een eerste schip met in China gebouwde auto’s in België afgemeerd. Die 599 exemplaren zijn bestemd voor klanten in Zweden en Noorwegen terwijl Nederland snel daarna aan de beurt is. Polestar, een spin-off van Volvo maar verder helemaal Chinees onder de hoede van moederbedrijf Geely, gaat nog deze maand drie zogenaamde Spaces in ons land openen waar de auto’s te bezichtigen zijn en adviseurs rondlopen. Een auto kopen gebeurt echter volledig online. De Polestar 2 krijgt een aanvankelijk prijskaartje van 59.800 euro, vrijwel evenveel als een Tesla Model 3 Long Range waarvoor het dan ook als serieuze concurrent wordt gezien.

Amsterdam

Lynk & Co, als onderdeel van Geely een zusterbedrijf van Polestar, heeft vrijdag via een nieuwsbrief bevestigd dat het deze herfst haar eerste Europese Store zal openen in Amsterdam. “We plannen een ruimte waar je vrienden kan ontmoeten, onze gevierde producten kan checken en uiteraard meer te weten kan komen over onze auto’s en ons mobiliteitsaanbod. We gaan er ook events geven en onze favoriete lokale merken tonen,’’ legt Lynk & Co uit. “Amsterdam is een trendsettende stad met een reputatie dat het een hekel heeft aan auto’s. Wij dachten: als we hier beginnen dat kunnen we laten zien hoe gemakkelijk en geschikt onze auto’s zijn in moderne situaties. Als we dan naar andere steden gaan, dan hebben we een prachtige marketingervaring om op voort te borduren,” heeft de Belgische CEO Alain Visser al eerder verklaard. Zijn bedrijf wil de auto’s het liefst op abonnement uitgeven en niet verkopen maar Visser kan nog niet inschatten hoeveel mensen op die manier een auto willen gebruiken.

Bestellen

BYD, een andere grote Chinese speler die hier vooral bekend is van elektrische bussen, kondigde ook al haar Europese komst aan. BYD begint met elektrische personen- én bestelauto’s in Noorwegen. Als dat aanslaat dan komen ze ook elders in Europa op de markt, legde de Nederlandse vertegenwoordiging uit aan AM. Wanneer we BYD in de Nederlandse showrooms kunnen verwachten is op dit moment nog niet bekend. Een ander Chinees merk, Byton, heeft met Louwman Groep zelfs al een Nederlandse retail- en servicepartner aan kunnen stellen hoewel de eerste auto’s pas eind volgend jaar verwacht worden. Weer een andere Chinees, Aiways, laat haar eerste 500 ‘Europese’ EV’s nu al rondrijden op Corsica om daar de markt uit te testen. Klanten elders in Europa kunnen de SUV van Aiways wel al bestellen door een kleine aanbetaling te doen. In het segment bestelwagens is er verder ook nog Maxus dat in mei de Belgische Alcomotive Groep heeft aangesteld als importeur en distributeur voor zowel België als Nederland.

Chinese automarkt

In China zelf is de automarkt na de dramatische coronamaanden zo snel aan het herstellen dat de Chinese verkopen voor veel merken momenteel de meerderheid van de wereldwijde afzet uitmaken. Zo verkocht Mercedes-Benz in het tweede kwartaal in China 22 procent meer auto’s dan een jaar eerder. Die 207.107 exemplaren vertegenwoordigen daarmee 40 procent van de wereldwijde afzet. Bij BMW Groep was China met 212.617 exemplaren in het tweede kwartaal zelfs goed voor 44 procent van de wereldwijd verkochte 485.701 auto’s. BMW verkocht daarmee 17 procent meer auto’s in China dan in Q2 van 2019. Volvo Cars is, ondanks de Chinese moeder, nog iets minder afhankelijk van de Chinese markt. In de maand juni kwam men daar ondanks een toename met ruim 14 procent niet verder dan een kwart van de totale wereldwijde afzet. Nissan heeft in mei in China 130.106 auto’s verkocht, een aandeel van maar liefst 48 procent.

Dominantie

Die groei van de Chinese autoverkopen is vanzelfsprekend voor het grootste deel te danken aan de heropenstelling na de corona lockdown. Toch lijkt de Chinees eerder de weg terug te vinden naar de showroom dan Europese kopers. Neem ons land waar ondanks – internationaal gezien – beperkte coronamaatregelen in juni 40 procent minder auto’s werden geregistreerd dan een jaar eerder. In Frankrijk en België, waar de autowereld na veel striktere beperkingen weer open mocht, bleef de markt vergeleken met vorig jaar nagenoeg onveranderd. Als de marktontwikkeling in China sterker blijft dan in Europa en áls ook de nieuwe Chinese merken aanslaan bij de Europese rijder, dan neemt de dominantie van dat land op de wereldwijde automarkt de komende tijd alleen maar verder toe.