Europese automarkt toont lichte verbetering

De Europese autoverkopen zijn in juni ruim 22 procent lager uitgekomen dan in dezelfde maand vorig jaar. Dat is echter wel een lichte verbetering vergeleken met mei. Toen was er sprake van een daling met 53 procent, tekent autokoepel Acea aan. In de daaraan voorafgaande maand was de situatie nog dramatischer met een terugval van 76 procent. Door die grote dalingen komen de autoverkopen in Europa over het eerste halfjaar 38 procent lager uit dan in de eerste zes maanden van 2019.

De meeste grote automarkten in Europa bleven ook in de afgelopen maand fors in de min. In Duitsland werd een derde minder nieuwe personenauto’s verkocht terwijl de verkopen in Italië en Spanje nog altijd met rond de helft daalden. Frankrijk is de enige uitzondering want daar werden in juni 1,2 procent meer auto’s verkocht dankzij de stimuleringsmaatregelen die daar op 1 juni zijn ingegaan. Op de lijst van 27 EU-landen is verder echter geen enkele andere plus te zien. België deed ’t na de Fransen nog het beste want daar bleef de daling beperkt tot 1,8 procent. Over het eerste halfjaar gezien zijn de autoverkopen in de EU-landen verder gemiddeld 30 tot ruim 40 procent lager uitgekomen dan een jaar eerder.

Op de merkenlijst zijn er over de afgelopen maand slechts twee plussen te zien: Porsche verkocht 3,7 procent meer auto’s, Volvo Cars 1,6 procent. De grootste klappen zijn aan de andere kant voor Opel en haar Britse zusje Vauxhall, Jaguar, Alfa Romeo, Mazda en ook Seat. Wat groepen betreft scoort Renault het beste met een daling van net geen 16 procent gevolgd door BMW dat bijna 19 procent minder verkocht. Volkswagen c.s., PSA en FCA zitten wat de daling betreft tussen de 25 en 30 procent.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Europese automarkt toont lichte verbetering - Automobielmanagement.nl

Europese automarkt toont lichte verbetering

De Europese autoverkopen zijn in juni ruim 22 procent lager uitgekomen dan in dezelfde maand vorig jaar. Dat is echter wel een lichte verbetering vergeleken met mei. Toen was er sprake van een daling met 53 procent, tekent autokoepel Acea aan. In de daaraan voorafgaande maand was de situatie nog dramatischer met een terugval van 76 procent. Door die grote dalingen komen de autoverkopen in Europa over het eerste halfjaar 38 procent lager uit dan in de eerste zes maanden van 2019.

De meeste grote automarkten in Europa bleven ook in de afgelopen maand fors in de min. In Duitsland werd een derde minder nieuwe personenauto’s verkocht terwijl de verkopen in Italië en Spanje nog altijd met rond de helft daalden. Frankrijk is de enige uitzondering want daar werden in juni 1,2 procent meer auto’s verkocht dankzij de stimuleringsmaatregelen die daar op 1 juni zijn ingegaan. Op de lijst van 27 EU-landen is verder echter geen enkele andere plus te zien. België deed ’t na de Fransen nog het beste want daar bleef de daling beperkt tot 1,8 procent. Over het eerste halfjaar gezien zijn de autoverkopen in de EU-landen verder gemiddeld 30 tot ruim 40 procent lager uitgekomen dan een jaar eerder.

Op de merkenlijst zijn er over de afgelopen maand slechts twee plussen te zien: Porsche verkocht 3,7 procent meer auto’s, Volvo Cars 1,6 procent. De grootste klappen zijn aan de andere kant voor Opel en haar Britse zusje Vauxhall, Jaguar, Alfa Romeo, Mazda en ook Seat. Wat groepen betreft scoort Renault het beste met een daling van net geen 16 procent gevolgd door BMW dat bijna 19 procent minder verkocht. Volkswagen c.s., PSA en FCA zitten wat de daling betreft tussen de 25 en 30 procent.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding