Hoewel de verkopen flink lager uitkwamen, slaagde Volvo Cars er wel in marktaandeel te winnen in China, de Verenigde Staten en Europa. Duitsland was hier zelfs de sterkst presterende markt. In China is al enige tijd sprake van groei waarmee het verlies van de crisismaanden bijna is goedgemaakt. Ook kon Volvo in juni weer groei noteren op de Amerikaanse markt. Daarnaast nam de vraag naar de plug-in-hybride modellen die worden verkocht als Volvo Recharge met 80 procent toe. Ook wist de consument steeds meer de weg te vinden naar de online verkoopkanalen.
Groei op lange termijn
Zoals eerder gemeld verkocht Volvo Cars in deze zes maanden wereldwijd 269.962 nieuwe personenauto’s, een daling met 20,8 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Volvo nam de vereiste maatregelen om personeel en klanten te beschermen. De hoofdfabriek in Torslanda was alles bij elkaar echter maar 15 dagen gesloten. “De pandemie versterkt ons vertrouwen dat onze strategische ambities de juiste zijn en dat een versnelde transformatie van ons bedrijf zal leiden tot groei op lange termijn,’’ aldus Samuelsson. “Als de markt herstelt zoals we verwachten dan voorzien we dat het verkoopniveau weer terugkeert naar dat van de tweede helft van 2019 en het is onze ambitie om terug te keren naar hetzelfde winstniveau.’’