Fabrikant airbags schrapt 5.000 banen

Bij Autoliv, naar eigen zeggen de grootste fabrikant ter wereld van veiligheidsapparatuur voor auto’s, zijn in totaal 5.000 banen verdwenen. Vorig jaar gingen er al 1.600 mensen uit en de afgelopen weken zijn er nog eens 3.700 banen geschrapt.

Kia roept auto’s terug wegens airbag-problemen

Het Zweeds/Amerikaanse bedrijf wil na een eerdere herstructurering de personeelskosten met nog eens een kwart verminderen. Verdere maatregelen in de personeelssfeer, inclusief het eventueel sluiten van fabrieken, blijven ‘onder evaluatie’. Autoliv, dat onder meer veiligheidsgordels en airbags fabriceert, zag de omzet in april met 65 procent terugvallen, in mei met 55 procent en in juni met 20 procent.

Helft minder

De onderneming draaide over het tweede kwartaal een omzet van 1,05 miljard dollar, ruim de helft minder dan een jaar eerder. Operationeel werd een verlies geleden van 234 miljoen dollar terwijl in de eerste zes maanden van 2019 nog 170 miljoen dollar winst werd gemaakt. De operationele marge zakte daarmee van plus 7,9 naar een min van liefst 22,3 procent.

Uitdagingen

“De uitdagingen waar we in het tweede kwartaal mee te kampen hadden, hebben we nooit eerder meegemaakt.’’ zegt CEO Mikael Bratt. “De snelheid en omvang van de vraaguitval had grote gevolgen voor de financiële prestaties. Onze grootste markten in de Amerika’s en Europa vielen zo goed als stil in april, gevolgd door een herstart en versnelling in mei en juni. Dagelijkse aanpassingen waren nodig om te reageren op een lage en wisselvallige vraag.’’

Fabrikant airbags schrapt 5.000 banen - Automobielmanagement.nl

Fabrikant airbags schrapt 5.000 banen

Bij Autoliv, naar eigen zeggen de grootste fabrikant ter wereld van veiligheidsapparatuur voor auto’s, zijn in totaal 5.000 banen verdwenen. Vorig jaar gingen er al 1.600 mensen uit en de afgelopen weken zijn er nog eens 3.700 banen geschrapt.

Kia roept auto’s terug wegens airbag-problemen

Het Zweeds/Amerikaanse bedrijf wil na een eerdere herstructurering de personeelskosten met nog eens een kwart verminderen. Verdere maatregelen in de personeelssfeer, inclusief het eventueel sluiten van fabrieken, blijven ‘onder evaluatie’. Autoliv, dat onder meer veiligheidsgordels en airbags fabriceert, zag de omzet in april met 65 procent terugvallen, in mei met 55 procent en in juni met 20 procent.

Helft minder

De onderneming draaide over het tweede kwartaal een omzet van 1,05 miljard dollar, ruim de helft minder dan een jaar eerder. Operationeel werd een verlies geleden van 234 miljoen dollar terwijl in de eerste zes maanden van 2019 nog 170 miljoen dollar winst werd gemaakt. De operationele marge zakte daarmee van plus 7,9 naar een min van liefst 22,3 procent.

Uitdagingen

“De uitdagingen waar we in het tweede kwartaal mee te kampen hadden, hebben we nooit eerder meegemaakt.’’ zegt CEO Mikael Bratt. “De snelheid en omvang van de vraaguitval had grote gevolgen voor de financiële prestaties. Onze grootste markten in de Amerika’s en Europa vielen zo goed als stil in april, gevolgd door een herstart en versnelling in mei en juni. Dagelijkse aanpassingen waren nodig om te reageren op een lage en wisselvallige vraag.’’