Britse automarkt hoger door inhaalvraag

De Britse autoverkopen zijn in juli voor de eerste keer dit jaar hoger uitgekomen dan in dezelfde maand vorig jaar. Met 174.887 nieuwe kentekens werden er ruim elf procent meer personenauto’s verkocht. De verkopen aan particuliere klanten kwamen 45 procent hoger uit.

Britse autoproductie hard geraakt door brexit

Over de eerste zeven maanden gezien staat de automarkt in Groot-Brittannië nog altijd wel op een min van bijna 42 procent. In die periode is het aandeel full-elektrische personenauto’s opgelopen van één naar ruim vier procent.

Lockdown

De Society of Motor Manufacturers and Traders stelt dat de mooie groei grotendeels te danken is aan inhaalvraag na de langdurige lockdown. Dat werd nog versterkt doordat fabrikanten en dealers op brede schaal met kortingen strooien. In september moet volgens de organisatie blijken of de groei een meer stabiele trend is. De SMMT blijft er voorlopig van uitgaan dat de verkopen over heel 2020 30 procent lager uit zullen komen dan in 2019. Dat zou dan meer dan 20 miljard euro aan gemiste omzet vertegenwoordigen. Tot nu toe zijn er in de Britse autosector ook al meer dan 13.000 banen verloren gegaan.

De verkopen van bestelwagens kwamen in Groot-Brittannië in juli ruim zeven procent hoger uit. Dat volgt echter wel op vier maanden met een daling in de dubbele cijfers. De groei zit hier vooral in de zwaardere bestelwagens boven twee ton. SMMT-directeur Mike Hawes: “Al deze groene scheuten kunnen zo weer verdwijnen gezien de heersende economische onzekerheid.’’

Britse automarkt hoger door inhaalvraag - Automobielmanagement.nl

Britse automarkt hoger door inhaalvraag

De Britse autoverkopen zijn in juli voor de eerste keer dit jaar hoger uitgekomen dan in dezelfde maand vorig jaar. Met 174.887 nieuwe kentekens werden er ruim elf procent meer personenauto’s verkocht. De verkopen aan particuliere klanten kwamen 45 procent hoger uit.

Britse autoproductie hard geraakt door brexit

Over de eerste zeven maanden gezien staat de automarkt in Groot-Brittannië nog altijd wel op een min van bijna 42 procent. In die periode is het aandeel full-elektrische personenauto’s opgelopen van één naar ruim vier procent.

Lockdown

De Society of Motor Manufacturers and Traders stelt dat de mooie groei grotendeels te danken is aan inhaalvraag na de langdurige lockdown. Dat werd nog versterkt doordat fabrikanten en dealers op brede schaal met kortingen strooien. In september moet volgens de organisatie blijken of de groei een meer stabiele trend is. De SMMT blijft er voorlopig van uitgaan dat de verkopen over heel 2020 30 procent lager uit zullen komen dan in 2019. Dat zou dan meer dan 20 miljard euro aan gemiste omzet vertegenwoordigen. Tot nu toe zijn er in de Britse autosector ook al meer dan 13.000 banen verloren gegaan.

De verkopen van bestelwagens kwamen in Groot-Brittannië in juli ruim zeven procent hoger uit. Dat volgt echter wel op vier maanden met een daling in de dubbele cijfers. De groei zit hier vooral in de zwaardere bestelwagens boven twee ton. SMMT-directeur Mike Hawes: “Al deze groene scheuten kunnen zo weer verdwijnen gezien de heersende economische onzekerheid.’’