Zakelijke aankopen waren in Duitsland in juli goed voor bijna zestig procent van de registraties. Verder zaten de verkopen van occasions wel flink in de lift. KBA noteerde vorige maand 869.269 transacties, dat is 13,5 procent meer dan in juli 2019.

BMW

Bij de Duitse merken doen vooral BMW met een plus van ruim 17 procent en Mercedes-Benz van bijna elf procent bij de nieuwverkopen goede zaken. BMW-dochter Mini presteert nog beter want dat verkocht 36 procent meer auto’s. Opel blijft een grote verliezer met 45 procent lagere verkopen, aanzienlijk slechter nog dan Ford en Audi die een daling van ruim 20 procent noteren. Bij Volkswagen blijft de schade beperkt tot een daling van drie procent waarmee VW met een marktaandeel van 19 procent het grootste merk bij de Duitsers blijft.

Subaru

Het KBA houdt de buitenlandse merken altijd gescheiden van de Duitse. In dat segment zijn er opvallend goede prestaties van Subaru dat bijna twee derde meer auto’s wist te verkopen dan in juli 2019. Jeep komt met 42 procent groei ook goed uit de bus terwijl – het op den duur verdwijnende – Mitsubishi een plus van 33 procent laat zien. Tesla is deze keer bij de Duitsers het slechtst presterende merk met 66 procent minder verkochte auto’s. Verder zitten Jaguar, zustermerk Land Rover, Alfa Romeo en Dacia allen met een daling van tussen de 30 en 40 procent.