In ons land verkocht Opel in de eerste jaarhelft 9.992 nieuwe personenauto’s – waarvan 3.392 Corsa’s – wat een marktaandeel van zes procent betekent. In Duitsland was Opel in juli met een daling van 45 procent weer het slechtst presterende ‘binnenlandse’ merk en op één na – Tesla – slechtste overall. In Europa zakten de verkopen van het merk in de eerste jaarhelft met 53 procent terwijl de markt als geheel in die periode 38 procent daalde. Het Europese marktaandeel is daarmee gedaald van 5,4 procent halverwege vorig jaar naar net 4 procent nu.

Niet winstgevend

Maar volgens topman Carlos Tavares van moederbedrijf Groupe PSA is het eind nu wel in zicht. Opel kan volgens hem vanaf 2021 een wederopstanding gaan beleven. “Opel beleeft momenteel een moeilijke tijd wat marktaandeel betreft,’’ geeft Tavares toe. Dat ligt volgens hem aan het verdwijnen van een reeks modellen die deels ‘niet winstgevend’ waren, een criterium dat bij de PSA baas bovenaan staat. Opel had, mede door de vele kortingen, volgens hem te veel een ‘goedkoop’ imago gekregen.

Mokka

“Ik ben zeer tevreden over de prijsontwikkeling bij Opel. We liggen nu bijna op de benchmark binnen de groep, dat konden we ons een paar jaar geleden niet voorstellen.’’ Ook zijn auto’s geschrapt die met het oog op de CO2 eisen niet de juiste technologie hebben. “Wat we hebben gedaan, lijkt inderdaad nogal brutaal.’’ Tavares zet zijn geld nu vooral op de nieuwe Mokka die volgend jaar op de markt moet komen. De full-elektrische versie daarvan krijgt in eerste instantie een bereik van 320 kilometer wat volgens de PSA-baas een goede concurrentiepositie oplevert.