Britse VW-rijders winnen slag in dieselzaak

Zo’n 90.000 Britse bezitters van een Volkswagen, Audi of ander merk van de VW-groep kunnen doorgaan met hun rechtszaak om schadevergoeding te krijgen voor de waardevermindering van hun auto’s doordat er illegale sjoemelsoftware in zit. De feitelijke behandeling van die zaak begint echter waarschijnlijk pas in 2022.

Volkswagen ontkent sjoemelen in UK

Volkswagen was in beroep gegaan tegen een eerdere uitspraak van een rechter in het Hooggerechtshof dat de gewraakte software functie in dieselauto’s inderdaad als een ‘illegale sjoemel device’ moet worden aangeduid. Het Hof van Beroep heeft dat beroep van de Duitse autofabrikant echter verworpen. Daarmee is het licht – opnieuw – op groen gezet voor het vervolg van de ‘class action’ namens 90.000 gedupeerde automobilisten, één van de grootste rechtszaken van dat soort die in Groot-Brittannië is gevoerd.

Test

De eerdere rechter stelde in zijn vonnis ‘dat een software functie die een voertuig in staat stelt om door de (emissie-)test te komen omdat het kunstmatig het voertuig laat opereren op een manier waarop het de test wordt geacht te halen en die niet werkt op de weg een fundamentele afwijking is van de test en het doel daar achter. Met andere woorden, het vernietigt het nut van de test omdat de prestaties tijdens die tijd onmogelijk in de buurt kunnen komen van die onder normale rij-omstandigheden.’’ Een woordvoerder stelt dat de Volkswagen Groep teleurgesteld is over de laatste uitspraak maar die wel zal respecteren.

Britse VW-rijders winnen slag in dieselzaak - Automobielmanagement.nl

Britse VW-rijders winnen slag in dieselzaak

Zo’n 90.000 Britse bezitters van een Volkswagen, Audi of ander merk van de VW-groep kunnen doorgaan met hun rechtszaak om schadevergoeding te krijgen voor de waardevermindering van hun auto’s doordat er illegale sjoemelsoftware in zit. De feitelijke behandeling van die zaak begint echter waarschijnlijk pas in 2022.

Volkswagen ontkent sjoemelen in UK

Volkswagen was in beroep gegaan tegen een eerdere uitspraak van een rechter in het Hooggerechtshof dat de gewraakte software functie in dieselauto’s inderdaad als een ‘illegale sjoemel device’ moet worden aangeduid. Het Hof van Beroep heeft dat beroep van de Duitse autofabrikant echter verworpen. Daarmee is het licht – opnieuw – op groen gezet voor het vervolg van de ‘class action’ namens 90.000 gedupeerde automobilisten, één van de grootste rechtszaken van dat soort die in Groot-Brittannië is gevoerd.

Test

De eerdere rechter stelde in zijn vonnis ‘dat een software functie die een voertuig in staat stelt om door de (emissie-)test te komen omdat het kunstmatig het voertuig laat opereren op een manier waarop het de test wordt geacht te halen en die niet werkt op de weg een fundamentele afwijking is van de test en het doel daar achter. Met andere woorden, het vernietigt het nut van de test omdat de prestaties tijdens die tijd onmogelijk in de buurt kunnen komen van die onder normale rij-omstandigheden.’’ Een woordvoerder stelt dat de Volkswagen Groep teleurgesteld is over de laatste uitspraak maar die wel zal respecteren.