Amerikaan minder tevreden over auto en service

Amerikaanse autobezitters zijn minder tevreden over hun auto en over de service die daarbij geboden wordt dan vorig jaar. De American Customer Satisfaction Index komt over de laatste maanden uit op 78 (uit 100), de laagste score sinds 1999. De index is daarmee in twee jaar tijd met bijna 5 procent gedaald. Bij vrijwel alle grote merken is de tevredenheid afgenomen, waarbij Europese fabrikanten het wel beter doen dan hun Amerikaanse en Aziatische collega’s.

‘’De daling van de tevredenheid was vorig jaar erger maar deze aanhoudende neerwaartse trend trekt de auto-industrie wel naar onbekend terrein. Na een daling met 4,9 procent in de laatste twee jaar zitten de fabrikanten nu veel en veel lager dan de top van 84,’’ zegt directeur David VanAmburg van de ACSI. Het onderzoek is gebaseerd op 10.414 interviews tussen 1 juli vorig jaar en 14 juni dit jaar.

Lexus en Toyota

De beste score blijft voor Lexus van Toyota, dat dit jaar uitkomt op 82 vergeleken met vorig jaar 84. De nummers twee tot en met vier scoren alle 80. Daaronder zitten direct al twee Europese merken, Audi en Mercedes-Benz, alsmede Cadillac van General Motors en als nieuwkomer in de Top Vijf RAM van Fiat Chrysler Automobiles. RAM is ook het enige merk in dit rijtje dat net zo hoog scoorde als vorig jaar. Vervolgens zijn er vier Japanse merken, Toyota zelf, Honda, Infiniti van Nissan en Subaru terwijl de Top Tien wordt volgemaakt door BMW.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Amerikaan minder tevreden over auto en service - Automobielmanagement.nl

Amerikaan minder tevreden over auto en service

Amerikaanse autobezitters zijn minder tevreden over hun auto en over de service die daarbij geboden wordt dan vorig jaar. De American Customer Satisfaction Index komt over de laatste maanden uit op 78 (uit 100), de laagste score sinds 1999. De index is daarmee in twee jaar tijd met bijna 5 procent gedaald. Bij vrijwel alle grote merken is de tevredenheid afgenomen, waarbij Europese fabrikanten het wel beter doen dan hun Amerikaanse en Aziatische collega’s.

‘’De daling van de tevredenheid was vorig jaar erger maar deze aanhoudende neerwaartse trend trekt de auto-industrie wel naar onbekend terrein. Na een daling met 4,9 procent in de laatste twee jaar zitten de fabrikanten nu veel en veel lager dan de top van 84,’’ zegt directeur David VanAmburg van de ACSI. Het onderzoek is gebaseerd op 10.414 interviews tussen 1 juli vorig jaar en 14 juni dit jaar.

Lexus en Toyota

De beste score blijft voor Lexus van Toyota, dat dit jaar uitkomt op 82 vergeleken met vorig jaar 84. De nummers twee tot en met vier scoren alle 80. Daaronder zitten direct al twee Europese merken, Audi en Mercedes-Benz, alsmede Cadillac van General Motors en als nieuwkomer in de Top Vijf RAM van Fiat Chrysler Automobiles. RAM is ook het enige merk in dit rijtje dat net zo hoog scoorde als vorig jaar. Vervolgens zijn er vier Japanse merken, Toyota zelf, Honda, Infiniti van Nissan en Subaru terwijl de Top Tien wordt volgemaakt door BMW.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding