Renault bouwt het Nissan-model nu ook al in haar grote autofabriek in Flins maar dat is toch nog altijd ‘in opdracht van’. Bij de volgende Micra wordt de rol van Renault nog groter. Dat volgt uit de nieuwe strategie van de alliantie waarbij elk merk zich concentreert op haar meest succesvolle modellen. Bij Renault zijn dat de kleinere auto’s – zoals de Micra dus – en bij Nissan de SUV’s.

Leider

“De Nissan Micra wordt vandaag de dag gebouwd in Flins op een platform van Nissan. Maar het gaat hier om één segment, kleine auto’s, en om één regio, Europa, waar Renault de leider is. Voor de volgende generatie van de Micra volgen we Renault en we vragen Renault dan ook om die auto voor ons te ontwikkelen en te bouwen. Waar wordt die auto gebouwd? Wat is de strategie? Dat is aan Renault,’’ aldus Gupta.

Qashqai

Bij de meest succesvolle SUV uit het Nissan-gamma, de Qashqai, dreigt echter nu al roet in het eten te komen. Britse bronnen melden dat de volgende generatie Qashqai pas in april volgend jaar in productie zal komen en niet zoals gepland volgende maand al. De auto komt dan uit de grote Nissan-fabriek in het Noord-Engelse Sunderland. Nissan heeft zich niet uitgelaten over de vertraging maar aangenomen wordt dat de langdurige fabriekssluiting wegens corona een belangrijke rol speelt.