Jaguar Land Rover ziet weinig herstel

Jaguar Land Rover verkocht in juli vier procent minder auto’s. In augustus noteerde het bedrijf zelfs een verkoopdaling van ruim 15 procent ten opzichte van vorig jaar. Vooral in Europa, China en Noord-Amerika liggen de verkopen nog altijd een stuk lager dan vorig jaar. Op de Britse thuismarkt ging het wel een stuk beter met een plus van 30 procent in juli en 14 procent in augustus.

JLR is een tijd geleden gestopt met het publiceren van maandelijkse verkoopcijfers, zoals ook de meeste andere grote autofabrikanten hebben gedaan. Maar deze keer is een uitzondering gemaakt omdat er ‘veel interesse is in beleggerskringen om te zien hoe het de business vergaat na de tijdelijke sluiting van de fabrieken door covid-19.’

Kwart minder

De Britse autofabrikant verkocht in juni wereldwijd 35.344 auto’s, een kwart minder dan in dezelfde maand vorig jaar. In juli kwam de afzet uit op 36.421 exemplaren maar in de afgelopen maand daalde dat weer fors naar niet meer dan 28.887 auto’s. Daarvan gingen er 8.178 naar klanten in China en 8.180 naar Noord-Amerika. In Europa werden in die maand met 5.186 stuks een kwart minder auto’s verkocht dan in augustus 2019.

Kritiek

Bij de Duitse dealervereniging van JLR is tegelijkertijd veel kritiek te horen op de gang van zaken bij de Britse autofabrikant. In Duitsland zijn in augustus 70 procent minder Jaguars en 60 procent minder Land Rover verkocht dan een jaar eerder. “De handel vecht om te overleven,’’ zegt voorzitter Rolf Weinert van de JLR-dealervereniging. Volgens Weinert worden bestelde auto’s niet of niet op tijd afgeleverd, is een hele reeks modellen helemaal niet te leveren en is er ook al jaren een groot tekort aan onderdelen. De voorzitter heeft alle begrip voor de moeilijke situatie in het algemeen ‘maar waarom lijken de gevolgen bij JLR ernstiger dan elders in de branche?’

Weinert noemt onder meer de Jaguar I-Pace ‘een auto die perfect past in het huidige tijdsbestek met de nadruk op elektrische auto’s maar die onbekend is bij het grote publiek omdat het aan marketing ontbreekt.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Jaguar Land Rover ziet weinig herstel - Automobielmanagement.nl

Jaguar Land Rover ziet weinig herstel

Jaguar Land Rover verkocht in juli vier procent minder auto’s. In augustus noteerde het bedrijf zelfs een verkoopdaling van ruim 15 procent ten opzichte van vorig jaar. Vooral in Europa, China en Noord-Amerika liggen de verkopen nog altijd een stuk lager dan vorig jaar. Op de Britse thuismarkt ging het wel een stuk beter met een plus van 30 procent in juli en 14 procent in augustus.

JLR is een tijd geleden gestopt met het publiceren van maandelijkse verkoopcijfers, zoals ook de meeste andere grote autofabrikanten hebben gedaan. Maar deze keer is een uitzondering gemaakt omdat er ‘veel interesse is in beleggerskringen om te zien hoe het de business vergaat na de tijdelijke sluiting van de fabrieken door covid-19.’

Kwart minder

De Britse autofabrikant verkocht in juni wereldwijd 35.344 auto’s, een kwart minder dan in dezelfde maand vorig jaar. In juli kwam de afzet uit op 36.421 exemplaren maar in de afgelopen maand daalde dat weer fors naar niet meer dan 28.887 auto’s. Daarvan gingen er 8.178 naar klanten in China en 8.180 naar Noord-Amerika. In Europa werden in die maand met 5.186 stuks een kwart minder auto’s verkocht dan in augustus 2019.

Kritiek

Bij de Duitse dealervereniging van JLR is tegelijkertijd veel kritiek te horen op de gang van zaken bij de Britse autofabrikant. In Duitsland zijn in augustus 70 procent minder Jaguars en 60 procent minder Land Rover verkocht dan een jaar eerder. “De handel vecht om te overleven,’’ zegt voorzitter Rolf Weinert van de JLR-dealervereniging. Volgens Weinert worden bestelde auto’s niet of niet op tijd afgeleverd, is een hele reeks modellen helemaal niet te leveren en is er ook al jaren een groot tekort aan onderdelen. De voorzitter heeft alle begrip voor de moeilijke situatie in het algemeen ‘maar waarom lijken de gevolgen bij JLR ernstiger dan elders in de branche?’

Weinert noemt onder meer de Jaguar I-Pace ‘een auto die perfect past in het huidige tijdsbestek met de nadruk op elektrische auto’s maar die onbekend is bij het grote publiek omdat het aan marketing ontbreekt.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding