Tesla koopt nu de batterijen in bij bedrijven als Panasonic en het Chinese CATL. Door de productie zelf te doen, denkt de EV-fabrikant fors op de kosten te kunnen besparen. Bovendien kondigde de topman allerlei innovaties aan, zoals bij het ontwerp van de batterijcellen en de integratie in de auto’s zelf, die de prijs verder moeten drukken. Musk heeft vorige maand al laten doorschemeren dat hij bij de autofabriek die in aanbouw is bij Berlijn mogelijk ook een eigen batterijenfabriek neer wil zetten.

20 miljoen

Musk heeft verder grote ambities voor zijn autobedrijf. Hij hoopt op den duur liefst 20 miljoen auto’s per jaar te produceren (en verkopen). Dat zou dan een kwart van de hedendaagse autoproductie in de hele wereld zijn. De grootste producenten van dit moment, de Volkswagen Groep en Toyota, kwamen vorig jaar op ongeveer 10 miljoen voertuigen uit, inclusief hun vrachtwagenmerken. Tesla zelf kwam vorig jaar niet verder dan 367.500 auto’s wat dan wel de helft meer was dan in het voorafgaande jaar.