Tesla zoekt met spoed duizenden mensen

Nu de bouw van de nieuwe Tesla-fabriek bij Berlijn in ijltempo doorgaat, zoekt Tesla ook met de grootste spoed duizenden werknemers om de productie daar volgend jaar op gang te brengen. Om de geplande 500.000 auto’s per jaar te bouwen, zijn volgend jaar zomer al zeker 12.000 werknemers nodig.

Tesla mag geen bomen kappen in Berlijn

Voor de eerste 6.000 daarvan zijn de taakomschrijvingen opgesteld en is de werving in volle gang. Dat gebeurt tot nu toe via het arbeidsbureau in Frankfurt a/d Oder maar Tesla wil nu ook speciale ‘recruiters high volume’ aanstellen om de procedure verder te versnellen. Zij moeten min of meer in staat zijn in één oogopslag te beoordelen of een kandidaat geschikt is. “Ze moeten de mouwen opstropen om de zaken snel af te handelen,’’ aldus de advertentie. Tesla verzekert hen ‘het succesverhaal van het concern mede vorm te kunnen geven.’ “Om de ongelofelijke succeshistorie van Tesla nu ook in Europa verder voort te stuwen, biedt de gigafactory in Berlijn de perfecte basis. De belangrijkste pijler daarvoor zijn onze medewerkers. Hun passie, motivatie en prestatiegerichtheid garanderen dat we ons doel bereiken.’’

Vakbond

Toch stuit de als altijd gedreven Elon Musk ook hier op de Duitse realiteit. De machtige vakbond IG Metall stelt dat Tesla voor zijn Duitse fabriek Duitse infrastructuur nodig heeft maar dan niet met lager beloonde werknemers uit Polen aan moet komen zetten. De bond vreest dat Tesla gebruik maakt van een zogenaamde Europese Onderneming, ook bekend als SE, die minder rechten aan de werknemers voorschrijft dan de Duitse wetten. “We zullen zien of Musk de lonen volgens de CAO wil regelen of de zaken op zijn eigen houtje wil proberen te doen,’’ aldus de bond.

Tesla zoekt met spoed duizenden mensen - Automobielmanagement.nl

Tesla zoekt met spoed duizenden mensen

Nu de bouw van de nieuwe Tesla-fabriek bij Berlijn in ijltempo doorgaat, zoekt Tesla ook met de grootste spoed duizenden werknemers om de productie daar volgend jaar op gang te brengen. Om de geplande 500.000 auto’s per jaar te bouwen, zijn volgend jaar zomer al zeker 12.000 werknemers nodig.

Tesla mag geen bomen kappen in Berlijn

Voor de eerste 6.000 daarvan zijn de taakomschrijvingen opgesteld en is de werving in volle gang. Dat gebeurt tot nu toe via het arbeidsbureau in Frankfurt a/d Oder maar Tesla wil nu ook speciale ‘recruiters high volume’ aanstellen om de procedure verder te versnellen. Zij moeten min of meer in staat zijn in één oogopslag te beoordelen of een kandidaat geschikt is. “Ze moeten de mouwen opstropen om de zaken snel af te handelen,’’ aldus de advertentie. Tesla verzekert hen ‘het succesverhaal van het concern mede vorm te kunnen geven.’ “Om de ongelofelijke succeshistorie van Tesla nu ook in Europa verder voort te stuwen, biedt de gigafactory in Berlijn de perfecte basis. De belangrijkste pijler daarvoor zijn onze medewerkers. Hun passie, motivatie en prestatiegerichtheid garanderen dat we ons doel bereiken.’’

Vakbond

Toch stuit de als altijd gedreven Elon Musk ook hier op de Duitse realiteit. De machtige vakbond IG Metall stelt dat Tesla voor zijn Duitse fabriek Duitse infrastructuur nodig heeft maar dan niet met lager beloonde werknemers uit Polen aan moet komen zetten. De bond vreest dat Tesla gebruik maakt van een zogenaamde Europese Onderneming, ook bekend als SE, die minder rechten aan de werknemers voorschrijft dan de Duitse wetten. “We zullen zien of Musk de lonen volgens de CAO wil regelen of de zaken op zijn eigen houtje wil proberen te doen,’’ aldus de bond.