De grootste autofabrikant ter wereld gaat onverminderd door met de investeringen in elektrische mobiliteit en in connectiviteit. “In zowel 2019 als 2020 hebben we belangrijke stappen gezet om een leidende leverancier van elektrische, digitale mobiliteit te worden. De transformatie van de groep wordt niet tegengehouden door corona, dat versnelt het juist,’’ aldus Diess.

Marktleider

De groep wil nog steeds in de komende vier jaar 33 miljard dollar investeren in e-mobiliteit en daarmee marktleider worden bij batterij-elektrische voertuigen. Daarnaast noemt Diess echter ook het nieuwe VW.OS operating systeem dat is ontwikkeld door het tot de groep behorende Car.Software.Org en dat voor het eerst zal worden toegepast in het Artemis project van Audi. In het opbouwen van IT expertise en in autonoom rijden zal alleen al 14 miljard euro worden geïnvesteerd. Diess: “Het feit dat de auto zich de komende tien jaar zal ontwikkelen tot volledig ‘networked mobility device’ gaat veel verder dan de transformatie van de aandrijving.’’

Waarschuwing

De topman moest wel rapporteren dat de verkopen in de eerste acht maanden van dit jaar met 5,6 miljoen eenheden 21,5 procent lager uitvielen dan een jaar eerder. De grootste daling doet zich voor in West-Europa waar 30,9 procent minder auto’s uit de VW stal werden afgezet. China doet het ’t beste met een daling van 11,5 procent. VW Groep kon haar wereldwijde marktaandeel echter opvoeren met 0,4 procentpunt naar 13 procent. Bovendien was de neergang bij de premium en luxe merken minder dan bij de volumefabrikanten en bij Trucks & Buses. Diess geeft tenslotte wel een waarschuwing: “De voorspellingen voor zowel de korte als de middellange termijn zijn omgeven door een hoge mate van onzekerheid en hangen af van de verdere ontwikkelingen van de coronapandemie.’’