Hyundai duikt in de rode cijfers

Hyundai heeft in de afgelopen drie maanden een brutoverlies geleden van 234 miljoen euro, het eerste kwartaalverlies in tien jaar tijd. Dat is niet te wijten aan de coronacrisis maar aan de steeds verder oplopende kosten door kwaliteitsproblemen, klachten en terugroepacties. Hyundai en zustermerk Kia hebben daarvoor dit kwartaal nog eens 2,8 miljard euro aan buitengewone lasten afgeboekt. Vorig jaar werd in het derde kwartaal nog 280 miljoen euro winst gemaakt.

De omzet ging wel met 2,3 procent omhoog naar 20,4 miljard euro door de weer sterk aantrekkende vraag op de Zuid-Koreaanse thuismarkt. In Europa verkocht Hyundai over de eerste negen maanden van dit jaar 25 procent minder auto’s dan in dezelfde periode in 2019. Kia kon de schade beperkt houden tot een min van 17 procent, een stuk beter dan de 29 procent daling op de automarkt als geheel.

Maatregelen

Euisun Chung, die twee weken geleden de leiding over de autogroep overnam van zijn zieke 82-jarige vader Chung Mong-koo, stelt: “De kwartaalcijfers weerspiegelen de voorzieningen die we hebben getroffen voor de motor-gerelateerde problemen. We hebben maatregelen genomen om de veiligheid van onze klanten te verzekeren en hogere kwaliteitskosten te dekken. Hyundai zal haar businessprocessen verbeteren en een bedrijfsbreed systeem toepassen om problemen tijdens de hele voertuigontwikkeling tijdig op te sporen en zo te voorkomen dat we weer met kwaliteitsgebreken te kampen krijgen.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Hyundai duikt in de rode cijfers - Automobielmanagement.nl

Hyundai duikt in de rode cijfers

Hyundai heeft in de afgelopen drie maanden een brutoverlies geleden van 234 miljoen euro, het eerste kwartaalverlies in tien jaar tijd. Dat is niet te wijten aan de coronacrisis maar aan de steeds verder oplopende kosten door kwaliteitsproblemen, klachten en terugroepacties. Hyundai en zustermerk Kia hebben daarvoor dit kwartaal nog eens 2,8 miljard euro aan buitengewone lasten afgeboekt. Vorig jaar werd in het derde kwartaal nog 280 miljoen euro winst gemaakt.

De omzet ging wel met 2,3 procent omhoog naar 20,4 miljard euro door de weer sterk aantrekkende vraag op de Zuid-Koreaanse thuismarkt. In Europa verkocht Hyundai over de eerste negen maanden van dit jaar 25 procent minder auto’s dan in dezelfde periode in 2019. Kia kon de schade beperkt houden tot een min van 17 procent, een stuk beter dan de 29 procent daling op de automarkt als geheel.

Maatregelen

Euisun Chung, die twee weken geleden de leiding over de autogroep overnam van zijn zieke 82-jarige vader Chung Mong-koo, stelt: “De kwartaalcijfers weerspiegelen de voorzieningen die we hebben getroffen voor de motor-gerelateerde problemen. We hebben maatregelen genomen om de veiligheid van onze klanten te verzekeren en hogere kwaliteitskosten te dekken. Hyundai zal haar businessprocessen verbeteren en een bedrijfsbreed systeem toepassen om problemen tijdens de hele voertuigontwikkeling tijdig op te sporen en zo te voorkomen dat we weer met kwaliteitsgebreken te kampen krijgen.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding