Toyoda deed zijn uitspraken in een toelichting op de kwartaalcijfers. Tesla is afgelopen zomer door de voortdurende stijging van de beurskoers Toyota voorbij gestreefd in marktkapitalisatie, dat is de totale waarde van een onderneming op de beurs. Inmiddels is Tesla in z’n eentje ook meer waard dat alle zeven grote Japanse autofabrikanten bij elkaar, berekende Toyoda zelf. Maar Tesla verkocht vorig jaar niet meer dan 367.500 auto’s ofwel 3,4 procent van de 10,74 miljoen stuks die Toyota van de band liet rollen. “We verliezen als het gaat om de aandelenkoers. Maar als we het hebben over de producten dan hebben wij een volledig menu waar de klanten uit kunnen kiezen. En onze kieskeurige klanten blijven ons ook steeds trouw.’’
Winst
Toyota maakte in het derde kwartaal ondanks de coronacrisis nog altijd een winst van omgerekend 4,5 miljard dollar, elf procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. De omzet kwam uit op 65 miljard dollar vergeleken met 73,4 miljard dollar een jaar eerder. De op één na grootste autofabrikant denkt over het tot 31 maart lopende boekjaar zeker net zo veel winst te draaien als in 2019/20. Om aan de vraag te voldoen, heeft Toyota de productie ook weer opgevoerd naar het niveau van voor de crisis.