“Als we te maken krijgen met handelsbelemmeringen en tarieven dan bedreigt dat de levensvatbaarheid van onze Britse activiteiten. Als er geen aanvaardbare business case komt, dan is het geen kwestie van Sunderland ja of Sunderland nee, dan is het gewoon niet meer te doen,’’ aldus Chief Operations Officer Ashwani Gupta die als tweede man bij Nissan ook verantwoordelijk is voor de Europese activiteiten. Hij benadrukt overigens dat Nissan niet van plan is om financiële compensatie te vragen bij de Britse regering zoals bijvoorbeeld Toyota wel heeft aangekondigd: “Daar denken we absoluut niet over en we praten er ook niet over.’’ Nissan bouwt in Sunderland onder meer de Leaf, de Qashqai en de Juke voor de Europese markt.

Grote gevolgen

Nu op 15 november opnieuw een deadline voor een Brexit-deal tussen de EU en Groot-Brittannië is vervallen, praten de onderhandelaars van beide partijen onder de grootste druk om te kijken wat er nog te bereiken valt voordat de Britten op 31 december definitief de EU verlaten. Komt er geen deal, dan zal vooral de auto-industrie grote gevolgen ondervinden. Nissan waarschuwde al eerder voor het voortbestaan van haar Engelse fabriek maar doet dat nu nog een toontje scherper. “Er moet een ordelijke en evenwichtige Brexit komen, anders is het einde oefening,’’ aldus Gupta die steeds meer als woordvoerder van de Japanse autofabrikant optreedt. Honda heeft al eerder laten weten dat het haar Europese fabriek in Oxford volgend jaar sluit terwijl Ford ook al een motorenfabriek in Wales heeft stopgezet.